nieuws

Bemiddelingsdienst helpt kleine installateur Offerte

bouwbreed Premium

gorinchem – Een sterke concurrentie tussen grote partijen kenmerkt de markt voor cv-onderhoud en installatiewerk. Organisaties als Nuon en Essent werven met Goedgeregeld en Inhome klanten. Kleinere installateurs zeggen daar steeds meer last van te ondervinden. De bemiddelingsdienst 0900-WatNu uit Gorinchem zegt hun een helpende hand te reiken.

Deze service- en gemaksdienst is bijna vijf jaar actief in de Randstad en wordt sinds kort landelijk aangeboden.

Grote partijen beheersen een groeiend deel van de cv-markt, meent de organisatie uit Gorinchem. Als een klant gebruik wil maken van de diensten van een installateur van één van deze bedrijven moet hij eerst een onderhoudscontract afsluiten. Op deze manier binden de grote partijen de klanten aan hun bedrijf. De klanten worden met onder meer advertenties aangetrokken. Het mkb kan met 0900-WatNu de krachten bundelen en de concurrentie aangaan. Klanten hoeven zich niet te binden aan een verplicht onderhoudscontract.

VROM wil vanaf 2005 een verplichte apk voor woningen invoeren. Een ander initiatief is het energieprestatieadvies van bijvoorbeeld Inhome van Essent. De klant krijgt een rapport met adviezen over energiebesparende maatregelen in de woning. Kleinere cv-installatiebureaus moeten hoge kosten maken om de keuringen voor EPA-rapporten te mogen uitvoeren. Vaak ontbreken het opleidingsbudget en de tijd om personeel hiervoor om en bij te scholen. Bovendien bedienen deze bedrijven doorgaans maar een relatief laag aantal klanten waardoor hun investering in EPA-werk minder rendeert, wat volgens 0900-WatNu betekent dat grote partijen op de langere termijn de markt volledig beheersen.

Installateurs zien volgens de bemiddelaar graag de pieken in werkdruk en financiën, die jaarlijks in de herfst ontstaan, verdwijnen. In deze periode gaat de verwarmingsketel weer aan en komen eventuele mankementen aan het licht. Het aanbieden van onderhoudscontracten is één van de manieren om dit te voorkomen. Installateurs kunnen dan het cv-onderhoud over het hele jaar uitspreiden en bezorgen zich met onderhoudscontracten een constante bron van inkomsten. Onderhoudscontracten worden volgens 0900-WatNu steeds belangrijker: nieuwe cv-ketels hebben meer functies, maar vergen mede door de verplichte extra beveiligingen ook meer onderhoud.

Niet iedereen wil zich met onderhoudscontracten binden aan één partij, meent de organisatie. 0900-WatNu zoekt voor elk mankement een vakman in de buurt. De bemiddelingsdienst kiest die uit een landelijk netwerk van experts. De bemiddelaar noemt zich onafhankelijk en biedt de diensten zonder abonnement aan. De aangesloten bedrijven moeten onder meer een gerenommeerd keurmerk voeren. zoals dat van Uneto-VNI. De tarieven moeten marktconform zijn. De aangesloten bedrijven onderhouden bijvoorbeeld dakbedekking en cv�s, doen loodgieters- en timmermanswerk en zetten glas. De bemiddelingsorganisatie vraagt de consument na afloop van een opdracht altijd of de opdracht naar wens is uitgevoerd. De aangesloten vaklieden betalen 0900-WatNu voor de bemiddeling 5,88 euro exclusief btw.

Voor groot onderhoud, verbouwingen en installaties met een geschatte kostprijs van minimaal 250 euro kunnen bedrijven en particulieren een offerte aanvragen bij 0900-WatNu. De organisatie biedt de offerteaanvraag aan bij minimaal twee concurrerende dienstverleners en geeft binnen enkele dagen uitsluitsel.

Reageer op dit artikel