nieuws

Aurora boort langste spoortunnel

bouwbreed Premium

De boormachine Aurora kwam in januari 2004 na het boren van 7160 meter Groene Harttunnel aan in de ontvangstschacht. De aannemerscombinatie Bouygues/Koop boorde daarmee de langste spoortunnel ter wereld in slappe grond met een enkele tunnelbuis voor beide richtingen. Dat heeft voordelen ten opzichte van boortunnels met een aparte buis per rijrichting: er zijn minder […]

De boormachine Aurora kwam in januari 2004 na het boren van 7160 meter Groene Harttunnel aan in de ontvangstschacht. De aannemerscombinatie Bouygues/Koop boorde daarmee de langste spoortunnel ter wereld in slappe grond met een enkele tunnelbuis voor beide richtingen. Dat heeft voordelen ten opzichte van boortunnels met een aparte buis per rijrichting: er zijn minder kubieke meters grond te boren en vluchtwegen zijn eenvoudiger te maken zonder moeilijke vriescapriolen, zoals bij de Westerscheldetunnel. Bouygues heeft in Frankrijk, Sydney en Hongkong al eerder spoortunnels met een enkele buis voor twee richtingen geboord. De boormachine is inmiddels naar China verscheept waar hij zal worden ingezet bij uitgebreide tunnelprojecten in en rond Shanghai. De tunnel onder het Groene Hart wordt in 2007 voor de hogesnelheidstrein opengesteld.

Reageer op dit artikel