nieuws

AquaServa wacht op wettelijke basis

bouwbreed

den haag/wormerveer – De wettelijke verplichting voor eigenaren van panden om hun woninginstallaties voor gas-, water en elektra periodiek te laten controleren op mankementen, is er nog niet. Desalniettemin timmert AquaServa met Essent Energie Advies & Inspectie met keuringen stevig aan de weg bij woningcorporaties.

En de pogingen van beide bedrijven hebben succes. In eerste instantie zijn de pijlen hoofdzakelijk gericht op woningcorporaties. In ruim een jaar tijd zijn er door de account-managers van AquaServa, een bedrijf dat voortkomt uit Hydron Zuid-Holland, ruim vijftien corporaties als klant binnengehaald.

Volgens K. �t Hart van AquaServa zien deze corporaties het belang in van betrouwbare keuringen van de gas-, water- en elektrainstallaties en -leidingen, nu de energie- en waterleidingbedrijven dit niet meer doen. “Via ons Veiligheid Controle Pakket (VCP) kunnen ze hun installaties veilig houden voor hun huurders”, zegt �t Hart.

Na enkele gasontploffingen vorig jaar kwam de roep uit de samenleving en de Tweede Kamer om de controle op de installaties te structureren. Hoewel pandeigenaren primair verantwoordelijk zijn voor de deugdelijkheid van de installaties, kwam daar in de praktijk niet veel van terecht. “Het VCP voorziet in de behoefte om de binneninstallaties veilig te houden”, benadrukt �t Hart.

AquaServa en Essent Energie Advies & Inspectie doen alleen maar de keuring, stelt hij. Voor het herstel van eventuele gebreken moeten de pandeigenaren op zoek naar een installateur. De eigenaren beschikken dan echter wel over een uitgebreide opgave van de gebreken. En als die zijn verholpen, volgt een tweede keuring. Als dan alles in orde is, krijgt de betreffende installatie een veiligheidscertificaat, dat vijf jaar geldig is. “De certificering is in handen van KIWA, KEMA en Gastec”, meldt �t Hart trots.

Behalve voor woningcorporaties, gaat AquaServa de laatste tijd ook steeds meer aan de slag voor de utiliteitsbouw, de industrie, de zorgsector en de horeca. “Belangstellende reacties hebben we inmiddels ook van organisaties voor de particuliere woningbezitter.”

Objectiviteit

�t Hart wil overigens met nadruk niet spreken over een Algemene Periodieke Keuring van de installaties. “Wij staan voor objectiviteit. Bij een apk heb je dat niet. Wij herstellen ook niet zelf de gebreken, maar laten dat over aan de pandeigenaar”, stelt �t Hart.

Zoals gezegd hebben de keuringen nu nog een privaatrechtelijk karakter. �t Hart: “Als er over een aantal jaren een wettelijke basis is, dan zijn wij er in ieder geval klaar voor.”

AquaServa beschikt over zo�n dertig keurmeesters en vier accountmanagers. Meer keurmeesters zijn in opleiding. “We willen namelijk toe naar een vaste keurmeester per woningcorporatie. Dat is zowel voor de corporatie als voor ons wel zo prettig.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels