nieuws

Aegon wil gps op zwaar materieel

bouwbreed

den haag – Zwaar materieel dat diefstalgevoelig is, moet uitgerust worden met het global positioning system (gps). Dat vindt Aegon, een van de grootste verzekeraars van graafmachines, kranen en andere mechanische apparaten. Met zon systeem kunnen gestolen spullen veel makkelijker worden teruggevonden.

De verzekeraar is niet van plan om gps verplicht te stellen, maar denkt wel dat bij sommige machines op de installatie van deze technologie aangedrongen zal worden. “We willen per geval bekijken of tracking en tracing met behulp van gps nuttig is”, licht P. Timmermans van Aegon toe.

De gps-technologie maakt gebruik van satellieten om te bepalen waar een bepaald object zich bevindt. Vanuit een centrale kan op die manier altijd precies worden bepaald waar bijvoorbeeld een kraan die met het technische hoogstandje is uitgerust, zich bevindt. Maar het systeem biedt ook andere mogelijkheden. Zo kan ook een terrein worden aangeven waarop de machine moet blijven. Wordt het materieel daar vanaf gehaald, dan gaat automatisch een alarm af en wordt de speurtocht direct ingezet.

Volgens Timmermans wordt gps, dat inmiddels bij veel dure personenauto�s al standaard wordt ingebouwd, steeds goedkoper. “Zo�n apparaatje kost een paar honderd euro.” Samen met een abonnement op de alarmdienst zouden de kosten niet meer bedragen dan zo�n 1000 euro.

De verzekeraar werkt al geruime tijd samen met branchegenoten en importeurs van bouwmaterieel om de beveiliging ervan te verbeteren. Zo zijn vorig jaar met het Verbond van Verzekeraars standaard beveiligingseisen afgesproken. In aanvulling hierop hanteert Aegon de eis dat spullen die niet zwaarder zijn dan 5.000 kilo, �s avonds achter slot en grendel opgeborgen moeten worden.

De introductie van gps als hulpmiddel bij het opsporen van gestolen spullen, is volgens Timmermans de volgende stap in een ontwikkeling waarbij de beveiliging van bouwmaterieel steeds scherper wordt.

“Als het om de beveiliging van bouwplaatsen gaat, moet er een omslag worden gemaakt”, vertelt G. Uijleman. Hij is bij Aegon de preventiespecialist. De verzekeraar stuurt dagelijks veertien deskundigen op pad die aannemers adviseren bij het voorkomen van diefstallen op de bouwplaats.

De preventieadviseurs proberen aannemers ervan te overtuigen dat de besparingen die met een goed preventiebeleid gerealiseerd kunnen worden, veel verder gaan dan alleen de waarde van de gestolen spullen. Uijleman: “Een gemiddelde schadeclaim kost een onderneming alleen al aan administratieve kosten tussen de 1000 en 1500 euro.”

Volgens Uijleman zorgen de verdwenen spullen en de noodzakelijke inspanningen om schadeclaims in te dienen niet eens voor de grootste kostenpost. Het is de vertraging die een project oploopt die de aannemer het hardste raakt. “De planning wordt niet meer gehaald en de hele productieketen vertraagt. Uiteindelijk vertaalt dat zich in een duurdere prijs van het bouwproject.”

Naast een betere preventie vraagt Aegon zijn klanten om graafmachines meer herkenbaar te maken. “Het is de combinatie van makkelijk te stelen en makkelijk te verhandelen die bouwmaterieel aantrekkelijk maakt voor dieven”, legt Timmermans uit.

Markering van de machines door bijvoorbeeld het aanbrengen van gravures maakt herkenning van machines een stuk makkelijker. Timmermans: “We hebben gratis gravuresetjes uitgedeeld. Die kosten een tientje!” Op die manier probeert Aegon het probleem van het ontbreken van een centrale registratie van werkmachines op te vangen. Want voor graafmachines en kranen geldt geen verplichte registratie zoals die al jaren is ingevoerd bij personenauto�s. Daarbij komt dat met name veel oudere machines niet eens een chassisnummer of ander uniek kenmerk hebben.

Uijleman prijst zich wat dat betreft gelukkig met het beleid van de Nederlandse regering op dit gebied. “Voor aanhangers geldt inmiddels een registratieplicht. En zo�n regel komt er op termijn ook voor machines.” Vanaf 2008 krijgen tractoren en daarna ook andere machines die zich op de openbare weg begeven een kentekenplaat. Op die manier wordt de opsporing van gestolen waar een stuk makkelijker.

Maar alle preventie en maatregelen ten spijt, tegen sommige diefstallen valt niets te beginnen. Zo weten Uijleman en Timmermans zich nog een geval te herinneren van een machine die onder politiebegeleiding vervoerd moet worden. “Je zou zeggen dat de kans dat zo�n object verdwijnt minimaal is”, verbaast Uijleman zich nog steeds over het geval. Timmermans: “Uiteindelijk hebben we �m in België teruggevonden.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels