nieuws

A59 goed voorbeeld pps in uitvoering

bouwbreed

rosmalen – De publiek-private samenwerking A59 bij Den Bosch is op tijd af en blijft binnen het budget. Bovendien is het stuk weg 14 procent goedkoper dan wanneer er sprake zou zijn geweest van een traditioneel bestek en dito aanbesteding.

Project-directeur Hans Dekker van de combinatie Poort van Den Bosch oogt een tevreden man. De ombouw van de A50 tot A59 is nog in volle gang, maar het werk vlot best. De manier waarop, als pps-project, heeft daar alles mee te maken.

De hele voorbereiding alvorens het uiteindelijk tot de gunning kwam, heeft lang geduurd, erkent hij. En ook de kosten zijn hoog opgelopen, maar nu de bouw van de 9 kilometer autosnelweg met vijf ongelijkvloerse kruisingen en vier aansluitingen loopt, lijkt dat vergeten.

De A50 was een crime op het gebeid van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Sinds de jaren tachtig werd dan ook al gestudeerd op ombouw van de weg naar een autosnelweg. Helaas was er geen geld beschikbaar. De provincie Brabant heeft toen het voortouw genomen de mogelijkheden van een pps te onderzoeken.

“Het resultaat: vier jaar eerder en 14 procent goedkoper is de A59 straks beschikbaar”, vertelt Dekker, die een kijkje in de pps-keuken geeft. De combinatie Poort van Den Bosch bestaat uit BAM, Boskalis en Fluor Infrastructure. Die hebben zelf geldt ingebracht, zo�n 10 procent van de projectkosten. BAM heeft daarvan 70 procent op zijn kap genomen, Boskalis 20 procent en Fluor 10 procent. Het resterende deel van de projectkosten is opgehoest door ING en Bank Nederlandse Gemeenten.

Verantwoordelijk

Het geld wordt terugverdiend door een vaste jaarlijkse bijdrage plus een bijdrage die afhankelijk is van de beschikbaarheid van de weg. Dat maakt het voor de bouwers, die ook gedurende 15 jaar verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, een weg te maken die weinig onderhoud vergt. En dat dan niet gedurende 15 jaar, maar ook nog eens 5 jaar daarna. Want tot zolang zijn ze nog verantwoordelijk.

“Als een contract zo vormgegeven is, dan is een eigen vermogen van tussen de 8 en 12 procent, gemiddeld 10 procent normaal. Praat je over een tolweg, waar het risico om het geld terug te verdienen groter is, dan moet je denken aan een eigen vermogen van 20 tot 25 procent”, aldus Dekker.

Voor de Bossche Poort was dat dus boffen. “Hoe lager het eigen vermogen hoe beter. Vreemd vermogen is goedkoper dan de rendementen die we op het eigen vermogen willen behalen.” Dat blijkt ook wel, want gerekend was met een rente van bijna 3,5 procent. Maar al tijden betaalt de combinatie 2,1 procent. Dat is een doorslag voor de provincie, die nu goedkoper uit is. Was de rente hoger geweest, dan had de combinatie pech gehad.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels