nieuws

Spitsbeloning in plaats van tol en heffingen

bouwbreed

delft – Wie in de spits de auto laat staan, verdient een beloning in plaats van straf. Door met een verfrissende blik naar files en mobiliteit te kijken, denkt de gloednieuwe denktank Transumo miljarden te besparen op de kosten van files.

Het consortium van 120 bedrijven, adviesbureaus, topuniversiteiten en overheden presenteerde gisteren in Delft hun filosofie in strijd tegen de files. Het ministerie van Verkeer heeft een subsidie van 30 miljoen euro ter beschikking gesteld.

“Ons doel is miljarden euro�s te besparen met slimmere vervoerstechnieken. Opstoppingen, verkeersonveiligheid en milieuoverlast kosten jaarlijks meer dan 10 miljard euro. Iedere procent minder mobiliteit levert jaarlijks al 100 miljoen euro op”, rekent J. van Nunen, wetenschappelijk directeur van Transumo voor. Aan de hand van concrete projecten in de Randstad wil de denktank tot 2008 ervaringen opdoen. Daarbij wordt bijvoorbeeld gedacht aan de A4 (met nadruk op personenvervoer), de A15/ontsluiting Tweede Maasvlakte (met nadruk op goederenvervoer) en nieuwe vormen van carpoolen.

Daarbij denkt Transumo voor de weg aan een vorm van beloning in plaats van beprijzing. In kilometerheffing of spitstarieven ziet de denktank weinig. “De automobilist zou nog eens extra moeten betalen om in de file te mogen staan?”, verwijst Van Nunen de ideeën van het Rijk naar de prullenbak. “Laten we het positief benaderen. Een spoorkilometer kost de helft van een wegkilometer. Daar liggen mogelijkheden met cadeaubonnen of een soort airmiles-systeem voor gratis spoor- of tram-, of buskaartjes.”

“De files in de Randstad hebben geen eenduidige oorzaak, dus per snelweg is een andere oplossing nodig”, schetst M. de Jager, adjunct-directeur mCommerce van de Rabobank. “Den Haag kampt met de A12 met een doodlopende snelweg en in Amsterdam zijn de toevoegcorridors naar de ringweg A10 het probleem. De geplande wegwerkzaamheden bij de A2 rond Utrecht gaan heel concreet tussen midden 2005 en 2012 een groot probleem vormen.” Samen met onder meer Cap Gemini, Hewlett Packet wil de bank grote verkeerschaos voor zijn met creatieve oplossingen.

De Rabobank hoopt met een flexkantoor bij te dragen aan een filereductie. Dat was namelijk de praktijk toen Interpolis in Tilburg op flexibele werkplekken overschakelde. Andere mogelijkheden zijn videoconferenties, thuiswerkplekken en carpoolafspraken per mobiele telefoon.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels