nieuws

Peijs verlaagt snelheid voor meer leefbaarheid Snelheidsverhogingen en -verlagingen

bouwbreed

den haag – De maximumsnelheid op vier wegvakken in de Randstad gaat vanaf medio volgend jaar terug van 100 naar 80 kilometer per uur. Deze maatregel moet de luchtkwaliteit in de directe omgeving van de snelwegen verbeteren en het verkeerslawaai verminderen. Hierdoor zijn er voor gemeenten meer mogelijkheden voor woningbouw.

Minister Peijs (verkeer) stelt de snelheidsverlaging voor in een brief aan de Tweede Kamer.

De in 2002 gehouden proef met het verlagen van de maximumsnelheid van 100 naar 80 kilometer per uur op de A13 ter hoogte van Overschie heeft dermate gunstig uitgepakt, dat minister Peijs de snelheidsverlaging wil uitbreiden naar andere wegvakken.

Het gaat om de A10 West, tussen knooppunt Nieuwe Meer en de Coentunnel in beide richtingen; de A20 tussen het knooppunt Kleinpolderplein en de aansluiting Crooswijk (eventueel tot aan knooppunt Terbregseplein) in beide richtingen; de A12 tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten in beide richtingen op de parallelbanen en de A12 tussen Utrechtsebaan en Voorburg op het wegdeel dat Den Haag uit gaat. Voor het wegvlak richting Den Haag is reeds eerder besloten tot 80 kilometer per uur.

Voorts stelt Peijs voor de maximumsnelheid op de A12 tussen Oudenrijn en Lunetten op de hoofdrijbaan in beide richtingen en op de A13 tussen Berkel en Rodenrijs en Delft in beide richtingen te verlagen van 120 naar 100 kilometer per uur. Voor de A13 is dit besloten om een logische snelheidsopbouw te maken tussen de 100 kilometer per uur bij het Prins Clausplein en de 80 kilometer per uur bij Overschie. In totaal gaat het om 25 kilometer snelweg waar de snelheidsverlaging wordt ingevoerd.

Daarentegen bereidt Peijs ook snelheidsverhogingen van 100 naar 120 kilometer per uur voor op tien wegvakken van in totaal 110 kilometer (zie kader). Voorwaarde voor een hogere snelheid is wel dat de auto�s aanzienlijk schoner en stiller worden, om de luchtkwaliteit niet verder te verslechteren.

Daarnaast hangt het doorgaan van deze snelheidsverhoging af van akoestisch onderzoek en of er geld beschikbaar is voor geluidwerende maatregelen zoals schermen en stiller asfalt. De Tweede Kamer krijgt hier volgend jaar zomer uitsluitsel over.

Verhoging van de maximumsnelheid van 120 naar 130 kilometer per uur vindt Peijs een slecht idee. De gevolgen voor de verkeersveiligheid, de extra uitstoot van uitlaatgassen en de kosten voor extra geluidwerende maatregelen vindt zijn te groot.

Van 100 naar 120 km/u (van-naar, kp.=knooppunt):

– A1 kp. Diemen-Bussum

– A2 kp. Holendrecht-kp. Abcoude

– A2 kp. Oudenrijn-kp. Everdingen

– A4 kp. Burgerveen-Leidschendam

– A6 kp. Muiderberg-Hollandsche Brug

– A9 kp. Holendrecht-Badhoevedorp

– A9 Akersloot-Alkmaar-Zuid

– A12 kp. Lunetten-Driebergen

– A59 Rosmalen-Geffen

– A16 kp. Princeville-Moerdijk

Van 120 naar 100 km/u (beide richtingen):

– A12 kp. Oudenrijn-kp. Lunetten hoofdrijbaan

– A13 Berkel en Rodenrijs-Delft Noord

Van 100 naar 80 km/u (beide richtingen):

– A10 kpWest kp. Nieuwe Meer-Coentunnel

– A20 kp. Kleinpolderplein-aansluiting Crooswijk (evt. tot aan kp. Terbregseplein)

– A12 kp. Oudenrijn-kp. Lunetten op parallelbanen

– A12 Utrechtsebaan-Voorburg (Den Haag uit)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels