nieuws

Miljard extra voor infrastructuur in Amsterdam

bouwbreed Premium

AMSTERDAM – Boven op de kosten voor de Noord-Zuidlijn en het eerste deel van de IJtram willen burgemeester en wethouders van Amsterdam in de komende tien jaar nog eens 1 miljard euro investeren in grote infrastructurele projecten.

Dat is op te maken uit het Meerjaren Infrastructuur Programma (MIP) dat het college gisteren heeft vastgesteld. Amsterdam zal zelf ongeveer 450 miljoen euro bijdragen aan de investeringen, het Rijk en de regio zullen de rest moeten ophoesten.

Amsterdam kiest vooral voor de infrastructuur in en rond IJburg en de Zuidas. Voor IJburg gaat het om de realisatie van de oostelijke wegontsluiting en het doortrekken van de IJtram naar het Middeneiland en verder. Voor de Zuidas zet Amsterdam in op de verbreding van de De Boelelaan en een voorinvestering in de doortrekking van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol.

Ook in de Westelijke Tuinsteden en in het stadsdeel Amsterdam-Noord wordt een aantal projecten gerealiseerd. In Amsterdam-Noord zal bijvoorbeeld een nieuwe snelle autoverbinding worden gerealiseerd via de Bongerd, de Klaprozenweg en het Mosplein.

Daarnaast wil de gemeente investeren in fietsverbindingen, zoals een fietspassage door het Centraal Station. Voor verkeersveiligheid wordt de komende tien jaar ongeveer 35 miljoen euro vrijgemaakt.

Ondanks de flinke financiële injectie in de hoofdstedelijke infrastructuur ziet het gemeentebestuur af van een aantal andere projecten. Zo wordt het �sluiten� van de ringlijn, waar de gemeenteraad begin dit jaar bij amendement om had gevraagd, uitgesteld tot na 2014 . Voor het Masterplan Wibautas, de Klaprozenweg, een busstation bij het Buikslotermeerplein en de verlengde Theemsweg heeft Amsterdam geen geld.

Reageer op dit artikel