nieuws

Geluidsschermen van beton langs Betuwelijn

bouwbreed

gladbeck – Langs een groot deel van de Betuweroute worden geluidsschermen van beton gebouwd. De Duitse betonfabrikant Züblin AG levert de schermen voor het traject Rotterdam-Zevenaar tot de Duitse grens. Aan de binnenzijde hebben ze een reflecterend of absorberend oppervlak. Aan de buitenzijde zijn ze grijs, groen of geel.

Van Papendrecht tot dichtbij het Pannerdensch kanaal, over een lengte van 128 kilometer, krijgt een deel van de schermen een laag geluidabsorberend poriënbeton aan de kant van de trein. De bovenste 2 meter zijn de panelen licht gebogen. Voor de vervaardiging van deze schermen heeft de betonfabrikant een geheel nieuwe productielijn ingericht. Dat meldt C. de Kok, woordvoerder van Züblin Nederland in �s-Hertogenbosch. Hij vertelt enthousiast over de bijzondere productiewijze.

Aan de buitenzijde zijn de panelen glad. Tijdens de productie is dat dus de kistkant. Het aanbrengen van de laag poriënbeton op de gebogen constructielaag van beton B45 is een huzarenstukje. Het poriënbeton wordt met een speciale installatie op de panelen � +geploegd�.

Groen en geel

De geluidsschermen zijn van binnen en van buiten grijs, maar de laatste kilometers voor het Pannerdensch kanaal verandert de kleur. Daar is de buitenzijde geel; de panelen zijn niet gebogen, maar vlak. Ten oosten van het Pannerdensch kanaal worden de panelen aan de buitenzijde groen; ook daar zijn ze vlak.

Bij Rotterdam, ten westen van de A16, is voor een ander ontwerp gekozen. Daar zijn de schermen aan beide zijden betongrijs en hebben aan de buitenzijde, waar de omwonenden tegenaan kijken, een trapsgewijs verspringende en geribbelde structuur. De binnenzijde is gegolfd. De golven van ongeveer 8 centimeter dik zorgen voor reflectie van het treinlawaai. De panelen zijn 20 centimeter dik en bevestigd aan stalen kolommen, gemonteerd op ankers die in de koppen van de heipalen zijn ingestort.

De geluidsschermen vormen een geweldige ingreep in het landschap. Een aantal architecten heeft aan de vormgeving gewerkt. In de panelen bevinden zich veel toegangsdeuren. Naast elke deur zijn enkele kokers met kleppen in de wand opgenomen. Daar kan de brandweer brandslangen doorheen schuiven.

De schermen zijn uitsluitend voor de geluidwering ontwikkeld. Bij een calamiteit houden ze bijvoorbeeld geen gevaarlijke stoffen tegen. Daarvoor zou het een gesloten constructie moeten zijn. Ongetwijfeld worden de schermen het doelwit van graffiti-kunstenaars. Op strategische plekken krijgt het beton in situ een coating, die het verwijderen van de bekladding gemakkelijk maakt. Op plaatsen waar geen graffiti worden verwacht, ontbreekt de coating.

Havenspoorlijn, bij Rotterdam ten westen van de A16

6000 vierkante meter absorberende en 18.500 vierkante meter reflecterende schermen;

Opdrachtgever: Strukton Betonbouw, Maarssen;

Leverancier: Züblin AG, Gladbeck, Duitsland;

Uitvoering: december 2002 tot juli 2003;

Kosten: circa 2,1 miljoen euro.

Van de Sophiatunnel tot voor het Pannerdensch kanaal

83.000 vierkante meter absorberende en 120.000 vierkante meter reflecterende schermen;

Opdrachtgever: Combinatie Comol 3

Leverancier: Züblin AG, Gladbeck, Duitsland en Betonson, Son;

Uitvoering: juli 2003 tot december 2004;

Kosten: circa 12 miljoen euro.

Van het Pannerdensch kanaal tot Zevenaar

36.000 vierkante meter absorberende schermen;

Opdrachtgever: Combinatie TBI en Welling;

Leverancier: Züblin AG, Gladbeck, Duitsland;

Uitvoering: juli 2003 tot februari 2004;

Kosten: ca. 3,4 miljoen euro.

Van Zevenaar tot de Duitse grens

27.000 vierkante meter absorberende schermen;

Opdrachtgever: Combinatie BAM Redubel en Strukton;

Leverancier: Züblin AG, Gladbeck, Duitsland;

Uitvoering: juni 2004 tot mei 2005;

Kosten: circa 2,1 miljoen euro.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels