nieuws

Geld niet zaligmakend bij investeringsbeslissingen

bouwbreed

papenburg – Bij de beslissingen over grote infra-investeringen moet naar meer dan geld alleen worden gekeken. Dit zei prof. Riek Bakker tijdens een bijeenkomst van VNO-NCW Noord in het Duitse Papenburg.

Een warm pleidooi voor de magneetzweefbaan van Schiphol naar Groningen zou het niet worden, zo waarschuwde Bakker van tevoren. Maar aan het einde van haar verhaal was het voor iedereen duidelijk: ze is een warm voorstander van de supersnelle verbinding richting het Noorden.

Als voorbeeld haalde Bakker de verdieping van de Nieuwe Waterweg van jaren geleden aan. In enkele weken tijd werd dat besloten en uitgevoerd. Het heeft geleid tot de bloei van Rotterdam als wereldhaven. “Als dat besluit nu genomen had moeten worden, waren we jaren verder geweest voordat er iets zou gebeuren.”

Ook de Erasmusbrug is een voorbeeld van haar denken in meer dan geld. “Deze brug is meer dan de verbinding met de Kop van Zuid in Rotterdam”, stelde Bakker.

Voor haar is het duidelijk dat alle partijen krachtdadiger zullen moeten aanpakken, wil er iets terechtkomen van de magneetzweefbaan naar Groningen. In de eerste plaats de bouw in brede zin. Nu wordt maar al te vaak door de overheid eerst een programma van eisen in elkaar gedraaid met allerlei randvoorwaarden en restricties. “Het zou goed zijn als de markt zou zeggen: wij hebben ook een mening.”

Maar ook de betrokken ministeries moeten volgens Bakker de koppen bij elkaar steken. “Dat zou dan al een hoop kou uit de lucht halen.” Daarmee doelde zij op het parlementaire onderzoek naar grote projecten dat momenteel verlammend lijkt te werken op de politieke besluitvorming. Nog onlangs hield de Tweede Kamer het uitschrijven van de prijsvraag voor de verbinding Amsterdam-Groningen tegen. Die zal nu waarschijnlijk pas in april 2005 op de markt komen.

De discussie over wat voor verbinding er nu uiteindelijk moet komen, is voor M. van Pernis, de grote baas van Siemens Nederland, slechts een academische. “Een hsl is geen optie in een klein land. Hier heb je forenzenverkeer nodig en daarvoor is de hsl niet geschikt”, zei hij tegen de noordelijke werkgevers.

Zijn magneettrein kan dat wel door de korte tijd die hij nodig heeft om echt snel te gaan rijden en de korte remweg.

Nog beter is het om de lijn naar Groningen direct door te trekken naar Hamburg-Bremen-Berlijn. Gebeurt dat niet, dan blijft het Noorden geïsoleerd liggen aan de uitlopers van de Europese netwerken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels