nieuws

E-commerce dwingt tot specificatie artikelen

bouwbreed Premium

hengelo – “Het grootste voordeel van e-commerce is, dat het je dwingt om heel goed te specificeren. Anders werkt het systeem niet.” Dat stelt F. Koelman van bouwmaterialenhandel Van Buren uit Nijverdal. Het bedrijf heeft een website opgezet voor de inkopers van bouwbedrijf Roosdom Tijhuis uit Rijssen.

De bijbehorende software is ontwikkeld door Unit 4 Agresso en specifiek toegesneden op de bouw. Het systeem sluit aan op Dibis, een administratieprogramma voor magazijn, inkoop en verkoop. Ook dat komt van Unit 4 Agresso uit Sliedrecht. De inkopers van Roosdom Tijhuis kunnen via de website rechtstreeks in het artikelbestand van Van Buren kijken en hun bestellingen plaatsen. Het systeem gaat automatisch na of er voorraad is, waar de bestelling moet worden afgeleverd en waar het artikel vandaan moet komen.

Volgens Unit 4 Agresso gaat het om het eerste grote e-commerceproject in de bouwsector. Dat klopt waarschijnlijk niet, want er zijn in het verleden veel initiatieven geweest om e-commerce in de bouw in te voeren. Het is wel opvallend dat e-commerce nauwelijks is aangeslagen in de bouw, in tegenstelling tot bijvoorbeeld in de autobranche, de doe-het-zelf-branche en de foodsector. Volgens P. Huinink van Unit 4 Agresso zijn de omstandigheden in de bouw anders dan in de andere branches. Daardoor loopt de bouw achter. De bouw wordt niet gedomineerd door enkele grote leveranciers die de toon zetten. Daarnaast zijn de artikelbestanden voor de bouw veel complexer dan in de foodsector of de doe-het-zelfbranche. De bouw kent een zeer grote variatie in vorm, kleur, materiaal, kwaliteit en afmetingen. De artikelen moeten dus nauwkeurig worden gespecificeerd.

Desondanks hebben Van Buren en Roosdom Tijhuis de sprong naar e-commerce gewaagd. Volgens W. ten Bolscher van het bouwbedrijf was een belangrijk aspect het terugdringen van de faalkosten. Per slot van rekening is het goedkoper om geen fouten te hoeven herstellen dan om de scherpste inkoopprijs te bedingen. Om die reden werkt Roosdom Tijhuis met een systeem van decentraal bestellen en centraal administreren.

De ontwikkeling van het e-commerce-systeem heeft een jaar geduurd. Op het moment dekt het artikelenbestand 80 tot 90 procent van alle bestellingen. EAN Nederland (de organisatie achter de streepjescodes) is bezig met het vaststellen van een uniforme artikelbeschrijving speciaal voor de bouw.

Reageer op dit artikel