nieuws

BAM verwerft twee tunnelopdrachten

bouwbreed

bunnik – Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère, werkmaatschappijen van de Koninklijke BAM Groep, hebben in combinatie opdracht verworven voor de bouw van een verkeerstunnel in Luxemburg. Wayss & Freytag heeft in een andere combinatie ook nog de aanleg van een metrotunnel in München binnengehaald. Met de projecten is een bedrag gemoeid van in totaal […]

bunnik – Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère, werkmaatschappijen van de Koninklijke BAM Groep, hebben in combinatie opdracht verworven voor de bouw van een verkeerstunnel in Luxemburg.

Wayss & Freytag heeft in een andere combinatie ook nog de aanleg van een metrotunnel in München binnengehaald. Met de projecten is een bedrag gemoeid van in totaal 222 miljoen euro waarvan 120 miljoen voor BAM.

In Luxemburg gaat het om een tunnel in Route du Nord (A7) tussen Luxemburg-Stad en Mersch. De 3 kilometer lange tunnel met een stijgingspercentage van 5 procent wordt aangelegd tussen het Plateau Heeschdrefferbierg en het Alzettedal bij Lorentzweiler. Er worden twee tunnelbuizen aangelegd, waarvan die voor het stijgende verkeer drie rijstroken zal tellen en die voor het dalende verkeer twee. De tunnel moet in 2009 klaar zijn.

In München wordt de U-Bahn uitgebreid waarvoor twee enkelspoortunnels van ieder 1,2 kilometer lang moeten worden aangelegd. Hiervoor wordt een tunnelboormachine gebruikt die is voorzien van een door de BAM-dochter ontwikkeld hydroschild.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels