nieuws

Amfihuis supersterke woning voor starters

bouwbreed

groningen – Het mobiele Amfihuis is een starterswoning die zowel op het land als op het water zijn (tijdelijke) dienst bewijst. Het oerdegelijke onderkomen waarbij casco en fundering één geheel vormen, voldoet zowel aan de eisen van het Bouwbesluit als aan die van de internationale zeevaart.

De �bootwoning� was deze maand voor het eerst te bewonderen op de Groningse wal. Het gaat om een kant-en-klaar aangeleverde driekamerwoning met een oppervlakte van 55 vierkante meter. Het mobiele onderkomen is een ontwikkeling van het plaatselijke Vlasblom Projectontwikkeling.

“Naar aanleiding van de woningnood onder met name studenten wilden we een betaalbare, kwalitatief hoogwaardige en esthetisch verantwoorde starters/studentenwoning ontwerpen”, aldus directeur Cristophe de Jongh. “Uitgangspunt was eenvoud, verplaatsbaarheid en duurzaamheid. Het amfibische is daarvan het logische gevolg.”

Het eindresultaat is een woning die zowel op het water als op het land kan worden geplaatst. Het prototype is gebouwd door de bouwcombinatie La Mana, een samenwerkingsverband van Van Helden Project-architect, Bouwbedrijf Tadema, Rusthoven Machinefabriek en Scorpio Installatietechniek. De productiekosten die met het Amfihuis zijn gemoeid, belopen circa twee ton waarvan een vijfde door EZ is gesubsidieerd.

Onverwoestbaar

Het huis doet qua uiterlijk en indeling weliswaar sterk denken aan een boot, maar zo zegt De Jongh, “we hebben vooral een huis willen maken. Het is een volwaardige woning zowel technisch als ruimtelijk. Daarbij is het honderd procent prefab, eenvoudig te transporteren met een dieplader en zonder fundering te leggen. De woning past volledig binnen de bestaande regelgeving. We wilden geen millimeter afwijken van het Bouwbesluit en de regels voor kamerverhuur.”

De mobiele woning is 14 meter lang, 4 meter breed en 3,80 meter hoog en voldoet daarmee aan de transporteisen voor vervoer over de weg. Het huis, dat ruim 20 ton weegt, wordt aan vier hijsbolders opgepakt en verplaatst met behulp van een dieplader en hijsvoorziening.

Het skelet is opgebouwd uit een stalen hoofdframe gecombineerd met hsb. “Zestig procent is puur scheepsbouw. Voor de hele woning is 6 millimeter dik staal gebruikt, grade A in scheepsbouwtermen. Daarmee voldoet het aan de eisen van de internationale zeevaart en is dus onverwoestbaar”, aldus technisch adviseur Chris Beuker, specialist in de bootbouw.

Het gaat om in totaal twaalf stalen dwarsspanten die op 1 meter spantafstand zijn geplaatst met daartussen hsb-elementen. De buitenwanden zijn geïsoleerd met steenwol; de tussenwanden zijn voorzien van geluidsisolatie. Het dak is van gebogen aluminium. Beuker: “De stalen spanten zowel in de dwars- als in de lengterichting zorgen voor de constructieve stijfheid. Al het staal is 6 millimeter dik en rond gezet. Het zetwerk heeft een straal van tien. De gezette hoeken zorgen niet alleen voor een strakker geheel, maar vergemakkelijken ook de conservering.”

Een groot voordeel is dat een fundering overbodig is. Fundering en casco vormen in feite één geheel. De woning wordt namelijk op een 1 meter diepe stalen bak gemonteerd. Op de bodem bevindt zich een 6 centimeter dikke betonlaag die voor de vereiste stabiliteit zorgt. Bij plaatsing zakt het gebouw circa 45 centimeter in het water.

Het hele casco is bespoten met polyurethaanschuim tegen koudebruggen wat ook brandvertragend werkt. De raamkozijnen zijn voorzien van aluminium profielen met HR glas. De Rc-waarde van 3,5 van de woning is aanzienlijk hoger dan bij een nieuwbouwwoning. De buitenwand is van Deens cementgebonden vezelbeplating en daarmee onderhoudsarm.

De kant-en-klaar aangeleverde woning hoeft na plaatsing alleen nog te worden aangesloten op de nutsvoorzieningen. Beuker: “Alle aansluitingen liggen boven maaiveld. Daardoor voorkom je dat bij aansluiting op het vaste riool pompen nodig zijn”.

De standaardwoning die 99.000 euro (exclusief btw) kost, leent zich bij uitstek voor tijdelijke locaties. “Dit product is een bijdrage aan de mobiele woningvoorraad”, aldus De Jongh.

Het huis is als zelfstandige ruimte ontworpen. Vooral door zijn hoogte – 3,60 meter binnenwerks – doet de nieuwkomer zeer ruim aan. De Jongh: “Het Amfihuis is niet ontworpen om te stapelen, hoewel dat met een framewerk wel mogelijk zou zijn. Maar dan heb je wel weer een fundering nodig en allerlei brandveiligheidseisen. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheid om de standaardwoning te verlengen door ronde koppelelementen of hoekse verbindingen.”

Belangstelling

Het huis is dus nog in ontwikkeling. Volgens Beuker kan het allemaal nog wel wat efficiënter. “De scheepsbouw kenmerkt zich door een efficiënt gebruik van de ruimte.” Hij wijst op de loze ruimte onder de houten vloer bij de entree waar alle technische voorzieningen zijn weggewerkt. “Daar ligt nog 1 meter bergruimte die benut kan worden als slaap- of bergruimte.”

De aanpassingen betreffen vooral productverbetering. “Te denken valt aan een efficiëntere vlakverdeling of praktischer binnenafwerking. In de open keuken hebben we nu bijvoorbeeld platen met metalen damwandprofielen toegepast, maar met schoonmaken is dat verre van praktisch.”

Met het Amfihuis denkt de ontwikkelaar in een behoefte te voorzien. Er is verrassend veel belangstelling uit de particuliere hoek. De Jongh: “We verwachten de vraag met name uit de private markt zoals de recreatiesector. Onze doelstelling is om binnen een jaar een stuk of dertig huizen te realiseren.” Inmiddels zijn al drie woningen verkocht, aan particulieren. Een project van tien Amfihuizen in een minicampus voor buitenlandse studenten is in ontwikkeling.

maar mobieler

Tijdelijke studentenonderkomens verschillen sterk qua uiterlijk, opbouw en gewicht. Het Amfihuis is met zijn gewicht van ruim 20 ton een relatief zwaargewicht in vergelijking met bijvoorbeeld de vorig jaar door Holland Composites Industrials gepresenteerde spacebox. Deze studentenunit is opgebouwd met composiet, een licht bouwmateriaal dat daarmee zijn intrede in de bouw deed. Dit modulair bouwsysteem bestaat uit zelfdragende woonunits van 6,5 bij 3 meter elk met een gewicht van �slechts� circa 2000 kilo en daarmee 1000 kilo lichter zijn dan een stalen container. Technisch adviseur Chris Beuker: “De relatief zware constructie van het Amfihuis zorgt voor optimale stabiliteit in het water. Daarnaast is het een mobiele woning die gemaakt is om te transporteren. Je kunt hem probleemloos wekelijks verplaatsen zonder dat de constructie eronder lijdt. Dit prototype alleen is al zo�n acht keer opgepakt.”

�De woning is voor zestig procent puur scheepsbouw�

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels