nieuws

Aanleg spoor Betuweroute loopt op rolletjes

bouwbreed Premium

tiel – De aanleg van de Betuweroute gebeurt in hoog tempo. Zonder gebruik te maken van een werkspoor wordt wekelijks circa 1250 meter nieuw spoor gelegd.

Het gaat om een nieuwe wijze van spoorbouw die wordt toegepast op het 70 kilometer lange traject langs de A15. Het kenmerkende van de methode is dat er geen werkspoor wordt aangelegd. De 360 meter lange spoorstaven worden namelijk eerst op 3 meter van elkaar op het ballastbed klaar gelegd.

Op 60 centimeter van elkaar worden daartussen vervolgens de 2,60 meter brede dwarsliggers geplaatst waarna een machine met twee mobiele armen – de Paganelli genaamd – de rails zo�n 30 centimeter omhoog trekt en naar de sparing in de dwarsligger trekt.

De dwarsligger laat zich ietwat voegen naar het spoor en ligt daardoor altijd op zijn juiste plek. De spooropzetmachine met een trekkracht van 15 ton maakt dus uiteindelijk als eerste gebruik van het nieuwe spoor. Direct daarachter wordt vervolgens één op de vijf dwarsliggers tijdelijk vastgezet.

Het vernieuwende is de wijze waarop de 360 meter lange spoorstaven (UC60 staven) met een shovel in de baan worden getrokken. Dat gebeurt via speciale rollers dus zonder werkspoor. Deze door Strukton ontwikkelde en gepantenteerde Portak-methode geldt als uniek in Europa.

Het is in meerdere opzichten een efficiënte werkwijze aldus ing. Eugène Zeldenrijk, projectleider Uitvoering Spoor. Hij geeft ter hoogte van Echteld tekst en uitleg. “De besparing zit hem niet zozeer in het materiële, maar in de arbeidsgang. Deze methode vergt minder treinbewegingen, je zit elkaar niet in de weg en het is daardoor aanzienlijk veiliger. Wanneer je eerst de dwarsliggers plaatst, zit je met de maatvoering. De spoorstaven fungeren bij deze methode als aanslag voor dwarsliggers.” De spoorbouw is daarmee uiteindelijk tweemaal sneller dan de traditionele spoorbouw. Als er geen obstakels zijn, kan er dagelijks zelfs 720 meter dubbel spoor worden gelegd. Inmiddels is 35 van het 70 kilometer lange traject op deze wijze is aangelegd.

Na het leggen van de spoorstaven, worden ze aan elkaar gelast volgens het aluminothermische lasprocédé, het zogeheten thermietlassen. De spoorbouw moet volgens planning mei 2005 klaar zijn.

De Betuweroutekaravaan langs de A15 trekt letterlijk een spoor van oost naar west. De gekozen koers houdt verband met aansluitingen op het bestaande spoor. De verschillende werkploegen treden op enkele kilometers afstand in elkaars kielzog. Vanaf de eerste handeling, het zand vlakken, tot en met het definitieve spoor is zo�n twee maanden gemoeid.

Iets verderop nabij Papendrecht is inmiddels een begin gemaakt met het plaatsen van het 25 kilovolt bovenleidingsysteem. De bouwcombinatie Strukton/Fahrleitung is medio september begonnen met de plaatsing van de eerste van de circa vijfduizend gebogen bovenleidingpalen. Het gaat om licht gebogen stalen masten waaraan op 6,50 meter boven het spoor de aluminium draagarmen worden bevestigd. De licht gebogen ronde stalen palen hebben een diameter van 260 millimeter en worden om de 50 meter geplaatst. Ook daar zit de vaart erin. Binnen twee weken wordt over een enkel spoor 5 kilometer bovenleiding gelegd. “In tegenstelling tot een geprefabriceerde fundatie is hier gekozen voor heipalen om een betere standzekerheid te verkrijgen”, aldus hoofd technisch toezicht, Sander de Kock. De lengte van de palen variëren van 10 tot 25 meter.

De Betuweroute krijgt een bovenleidingsysteem van 25 kilovolt zodat zwaardere en langere treinen kunnen rijden. Het plaatsen van de masten moet november 2005 klaar zijn. Volgend jaar kan worden begonnen met het testen van de tunneltechnische installaties. De ingebruikname van de 160 kilometer lange tweesporige goederenspoorlijn naar het Europese achterland staat in 2007 gepland.

Deze methode is tweemaal sneller dan traditionele spoorbouw

Reageer op dit artikel