nieuws

Succes financiering A4 hangt af van tol

bouwbreed

den haag – De aanleg van de nieuwe A4 tussen Rotterdam en Antwerpen heeft alleen kans van slagen als op het hele traject tol wordt betaald. Minister Peijs (Verkeer en Waterstaat) past de wet aan zodat de weggebruiker ook op bestaande nabijgelegen wegen moet betalen. Zonder brede tol komt de financiering niet rond.

De wet verbiedt nu tolheffing op bestaande infrastructuur. Peijs lanceerde haar plan tot grote verrassing van de kamerleden tijdens een debat over de toekomst van het MIT. Betaling voor korte afstanden blijkt gedoemd te mislukken, vooral als vlakbij alternatieven zijn.

Toltrajecten als de Kiltunnel in de N217 en de Belgische Liefkeshoektunnel bij Antwerpen brengen om die reden nauwelijks geld in het laatje. Automobilisten rijden liever om dan tol te betalen.

De Westerscheldetunnel kampt met minder problemen omdat tegelijk met de opening van de tunnel de pond is opgeheven.

Wegens geldgebrek zet Rijkswaterstaat de deur open naar tolwegen. De zes trajecten die daardoor in aanmerking komen, kosten stuk voor stuk honderden miljoenen euro�s. Het bedrijfsleven ziet publiek-private samenwerking mét volledige financiering wel zitten.

Afgelopen week stuurde VNO-NCW, AVBB, NVB en Onri de minister een gezamenlijke brief om vaart achter concrete aanbesteding te zetten. Als marktpartijen de aanleg voor hun rekening nemen, komt het gereserveerde rijksgeld vrij voor andere infra-projecten, stelt de minister het parlement alvast in het vooruitzicht.

De minister wil succes van nieuwe trajecten afdwingen door ook op de nabijgelegen infrastructuur tol te heffen. Om de financiering van ruim een miljard euro voor de Tweede Coentunnel en Westrandweg zeker te stellen, moet straks eveneens worden betaald voor de bestaande tunnel en waarschijnlijk ook voor de Zeeburgertunnel.

Peijs benadrukte in het parlement dat de kans op succes toeneemt bij grotere afstanden. Bij de A4 mikt de minister op het tracé “van haven tot haven”. De minister beaamde dat dan ook op de bestaande delen A15 en A4 tussen Rotterdam en Antwerpen moet worden betaald.

De eerste reactie van de vaste kamercommissie was verrast, maar niet onwelwillend. De concrete wetswijziging om op bestaande infrastructuur tol mogelijk te maken, laat nog even op zich wachten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels