nieuws

Specialist levert grillige gevels van polyesterbeton

bouwbreed

kesteren – PP Gevelbouw is een nieuwe onderneming, ontstaan door de overname van Prepoton Panelcraft, dat in februari failliet is gegaan. Het bedrijf specialiseert zich in gevelbekleding van polyesterbeton. Momenteel levert het elementen met grillige vormen voor het stadshart van Almere, bekleding met de structuur van strandgolfjes voor het Fast Ferryproject in Vlissingen/Breskens en elementen met een fraaie rode steenslag voor de uitbreiding van het Navo-hoofdkwartier Afnorth in Brunssum.

De productie van de elementen vindt nu nog plaats in Kesteren, maar begin 2005 verhuist PP Gevelbouw (PP staat voor Projectmatige Prefab) naar een compleet nieuwe fabriek in Ochten. Het lijkt erop, dat de tegenslag van Prepoton Panelcraft is overwonnen. Twee problemen hebben tot het faillissement geleid. Bij een project in Amsterdam lieten ingestorte tegels los van de elementen. Het herstel bleek een kostbare zaak. Voor een ander project bestelde Prepoton Panelcraft een volautomatische machine, die niet de gevraagde capaciteit bleek te hebben en te laat werd uitgeleverd. Dat leidde tot vier maanden vertraging en een grote schadeclaim. Deze twee verliesgevende projecten veroorzaakten acute geldnood en leidden daarmee tot het faillissement. Omdat de hoeveelheid werk en de kwaliteit van de productie voldeden, ging de curator akkoord met overname door het daarvoor nieuw opgerichte bedrijf PP Gevelbouw.

PP Gevelbouw is een specialistisch bedrijf. “We leveren maatwerk met mogelijkheden, in alle denkbare vormen, zoals rond, getoogd, getrapt, en met uitkragende dakranden”, aldus commercieel directeur R. van Sommeren. Het basismateriaal is een mengsel van zand, grind, polyesterhars als bindmiddel en glasweefsel als wapening. Groffe polyesterbeton kan worden gestraald, gepolijst of in een gladde uitvoering toegepast. Fijne polyesterbeton kan worden gekleurd met pigment en/of voorzien van een afstrooimiddel zoals steenslag of gekleurd glas. Producten van polyesterbeton zijn dunner en lichter dan van cementbeton, omdat de wapening geen dekking behoeft en het oppervlak niet poreus is. Het basismateriaal is een mengsel van zand en grind, gebonden met een vloeibare hars.

De mallen voor het storten van de elementen zijn meestal van hout. Om de zichtzijde van de elementen vorm en structuur te geven worden rubberen matten in de mallen gelegd. Die matten worden gemaakt op modellen van gips. Voor het project Fast Ferry werd een stukje golvend strand afgegoten met gips. De grillige vormen voor het stadshart van Almere zijn gemaakt door een Franse kunstenaar, die de gipsmodellen heeft bewerkt.

Gevelbekleding van polyesterbeton is relatief dun en licht en daardoor ook zeer geschikt voor renovatieprojecten. PP Gevelbouw heeft bijvoorbeeld de gevelbekleding geleverd voor de renovatie van het Weenacentrum in Rotterdam. Polyesterbeton is bijzonder duurzaam. Het project is van 35 jaar geleden, maar de kwaliteit van de gevelbekleding is nog goed.

Volgens Van Sommeren is de gevel het meest ingewikkelde deel van een gebouw. Als de architect beton wil zien aan de buitenzijde van de gevel, kan het vaak niet in cementbeton zonder koudebruggen. Een dunne schil van polyesterbeton, opgenomen in de vliesgevel, kan de indruk wekken van bijvoorbeeld een betonnen kolom. PP Gevelbouw levert niet alleen elementen, maar verzorgt ook de engineering. “De gevel is het meest ingewikkelde deel van een gebouw. Daar heb je te maken met licht en lucht, de gevel moet isoleren en ventileren. De elementen worden bijna altijd bevestigd met schroefhulzen. Ze kunnen ook worden gelijmd. We hebben een deel van een gevel op Sint Maarten gelijmd, in het begin van de jaren negentig. De constructie bleek orkaanbestendig. Dat heeft opdrachten voor de overheid op de Antillen opgeleverd”, aldus Van Sommeren.

De nieuwe fabriek voor PP Gevelbouw in Ochten, op enkele kilometers afstand van Kesteren, is in aanbouw. Het verschil met de oude fabriek is groot. “In de nieuwe situatie gaan de mallen op vlonders naar de mensen en de materialen toe, het is een carrouselsysteem”, legt algemeen directeur G. van Sommeren uit. De fabriek krijgt twee mortelmengmachines en de mortel wordt met kubels getransporteerd. De fabriek in Ochten wordt iets groter dan de huidige. De capaciteit is 40 procent hoger en de logistiek maakt de productie 15 procent effectiever, zodat we voorbereid zijn op de toekomst. Een groot deel van de inventaris blijft in de oude fabriek achter. “We nemen bijna niets mee. Het is lastig om machines te verplaatsen, ze moeten een CE-keuring krijgen en voldoen aan strenge arbo- en milieueisen. We beginnen daarom met veelal nieuwe, computergestuurde machines”, aldus de algemeen directeur.

Gevel is ingewikkeldste deel van een gebouw

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels