nieuws

Nieuwe laag microsilicabeton op brug moet er weer af

bouwbreed

den haag – Het leggen van een nieuw wegdek van microsilicabeton over Amerika�s langste brug is een fiasco geworden. In het voorjaar van 2004 werd 3 centimeter van het oude betonnen wegdek over een lengte van 3,2 kilometer geschraapt van de Chesapeake Bay Bridge in de staat Maryland. Vervolgens werd daarover een nieuwe laag microsilicabeton […]

den haag – Het leggen van een nieuw wegdek van microsilicabeton over Amerika�s langste brug is een fiasco geworden. In het voorjaar van 2004 werd 3 centimeter van het oude betonnen wegdek over een lengte van 3,2 kilometer geschraapt van de Chesapeake Bay Bridge in de staat Maryland. Vervolgens werd daarover een nieuwe laag microsilicabeton gegoten.

De nieuwe laag beton hechtte niet aan de oude laag waarna vrijwel onmiddellijk scheuren ontstonden. Om het probleem op te lossen, moet de nieuwe laag volledig worden verwijderd. Geen van de betrokken partijen wil, vooruitlopend op de onvermijdelijke juridische procedures, uitspraken doen over de oorzaak van het probleem.

Cianbro Corp, het bedrijf dat het werk heeft uitgevoerd, zegt het storten van het beton volgens alle specificaties van de opdrachtgever te hebben uitgevoerd. Men koos voor het gebruik van microsilicabeton zodat het storten bij de relatief koude temperaturen van het voorjaar kon worden uitgevoerd. De staat Maryland, eigenaar van de brug, verwacht een financiële tegenvaller van zeker 8 miljoen dollar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels