nieuws

Met staal versterkte kunststof balk vormt wapen in groeistrategie Lankhorst

bouwbreed

sneek – De omzet van Lankhorst Recycling is de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd en “dat willen we nog wel eens doen”, zegt verkoopdirecteur Gosse Dijkstra. Innovaties zoals de onlangs gepresenteerde, met wapeningsstaven versterkte kunststof balk zijn een belangrijk wapen in de groeistrategie.

Er is patent op verleend, want het bleek toch niet zo eenvoudig om ijzeren wapeningsstaven duurzaam op te nemen in de kunststofmatrix. Het ontwikkeltraject begint enkele jaren terug, als blijkt dat dat bij de bouw van een nieuwe jachthaven met de bestaande kunststof balken en de gewenste vrije overspanning voor de steigers niet haalbaar is. Ook de met vezels versterkte materialen die Lankhorst al vele jaren maakt, bieden niet altijd een totaaloplossing.

Dan maar wapening, zoals bij beton. Uiteindelijk leidt deze gedachte tot een eerste product: een slanke kunststof balk met van vier wapeningsstaven; op elke hoek één. De einden van de balken zijn ongewapend omdat hier de bevestiging aan de staanders moet plaatsvinden. “Hierdoor kunnen we nu nagenoeg altijd een steiger geheel van kunststof maken”, aldus Dijkstra.

Concurrentie

Lankhorst kijkt nog verder vooruit. Dijkstra: “Onze producten van hergebruikte kunststof zijn in eerste instantie concurrent geworden voor hout en later ook voor beton. Met de gewapende dragers kunnen we op het vlak van lichte constructies de concurrentie aan met staal. We zijn op zoek naar partners om die stap te kunnen maken. Dat doen we veel: wij leveren een kunststof halffabrikaat, een deskundige partner maakt er een eindproduct van”.

Zo�n partner hoeft niet altijd een producent te zijn, ook voor aannemers zijn er mogelijkheden. Dijkstra baseert dat op praktijkervaring, want als de vaak behoudende aannemers “eenmaal met onze kunststof producten hebben gewerkt zijn ze vaak verkocht.”

Zo maakt Lankhorst voor Wavin lichtgewicht dunwandige straatkolken die zonder hijskraan zijn te plaatsen en manholes (metershoge straattoegangen tot riolering), die als vervanger van de betonnen versies steeds meer aftrek vinden.

Lankhorst Recycling is onderdeel van de Royal Lankhorst Euronete Group, een combinatie van een Hollands en een Portugees familiebedrijf met een omzet van circa 110 miljoen euro. In de eind jaren zeventig opgerichte recyclinggroep werken ongeveer tweehonderd medewerkers.

De verwerking van kunststof is heel kapitaalintensief, omdat altijd met dure matrijzen moet worden gewerkt. Dat zal de vijf man sterke research & development afdeling er niet van weerhouden steeds nieuwe producten te ontwikkelen, al dan niet samen met externe partners. Dijkstra: “We zijn in Europa koploper in de verwerking van herbruikbare kunststof en dat willen we graag zo houden. Innovatie is dan een must. Vandaar mijn oproep aan het bedrijfsleven: kom met problemen, dan kijken we samen of we er een oplossing in kunststof voor kunnen vinden.”

Actuele innovaties

Samen met een nog niet nader te noemen Nederlands bedrijf heeft Lankhorst speciaal voor de plaatsing van prefabbergingen lichtgewicht funderingselementen ontwikkeld. Het gaat om een snel te plaatsen randfundering, waarvan de circa één meter lange zijstukken en de hoekstukken gemakkelijk in elkaar zijn te klikken. Na uiteraard handmatige plaatsing en een simpele borging kan de berging er zo vanaf de vrachtwagen op worden gezet.

Jongste staaltje van machtsvertoon is verder de brug die geheel is opgebouwd uit kunststof dragers en planken, maar waarover probleemloos een 12-tons zware brandweerwagen kan rijden. Een nog grotere en sterkere brug ligt al op de tekentafel, want die wordt mogelijk door gebruik te maken van de nieuwe met staal versterkte kunststof balken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels