nieuws

Jury wil meer veiligheid op verzorgingsplaatsen

bouwbreed Premium

rotterdam – De prijsvraag van Rijkswaterstaat voor een betere verzorgingsplaats (parkeerplaatsen langs rijkswegen) heeft twee voorlopige winnaars opgeleverd. Noordwestzes Architecten en Armada Outdoor International krijgen de kans hun ontwerp uit te werken. De jury vindt wel dat zij meer aandacht moeten schenken aan het aspect veiligheid.

Nederland heeft 68 verzorgingsplaatsen voor een kort oponthoud langs de rijkswegen. Ze hebben minimale voorzieningen, dus geen tankstation of restaurant. Aantrekkelijk zijn ze meestal niet en daar wil Rijkswaterstaat iets aan doen. Daarom heeft de dienst de prijsvraag �Verzorgingsplaats van de toekomst� uitgeschreven. Hij maakt deel uit van het programma Wegen naar de Toekomst (WnT).

Rijkswaterstaat heeft veel succes met het uitschrijven van prijsvragen. Voor de verzorgingsplaats van de toekomst kwamen niet minder dan 43 inzendingen binnen. De beloning is dan ook aantrekkelijk. De twee voorlopige winnaars krijgen elk 30.000 euro om hun ontwerp uit te werken. De uiteindelijke winnaar, die in december 2005 bekend wordt gemaakt, mag in de toekomst reclames op de verzorgingsplaatsen exploiteren, in ruil voor het leveren van voorzieningen.

Marktpartijen

De jury heeft zich serieus over alle inzendingen gebogen. Na een eerste ronde vielen 22 af. De overige 21 worden allemaal in het juryrapport behandeld. Zij moesten voldoen aan de criteria �schoon, vandaalbestendig, veilig en aangenaam�. Rijkswaterstaat wil dat ze samen met marktpartijen gebouwd, onderhouden en geëxploiteerd kunnen worden. Helemaal aan de markt overlaten is blijkbaar een stap te ver.

Sommige ideeën hebben het niet gehaald, maar zijn wel het vermelden waard. Een inzender wil een wandeling op wat grotere afstand van de weg mogelijk maken. In de praktijk kan het niet, omdat de grond niet van het Rijk is. Andere inzenders schetsten een plein als parkeerplaats, een aardig idee dat echter in zijn uitwerking tot �truttigheid� kan leiden.

Voor de veiligheid worden voorstellen gedaan zoals een conciërge, camera�s, het registreren van kentekens van bezoekers of een koppeling aan het betalen van wegenbelasting. Het zijn ideeën die de jury als niet haalbaar heeft laten vallen. Andere voorstellen die niet door kunnen gaan zijn beperkte openstelling of betaald parkeren. Rijkswaterstaat wil dat de voorzieningen altijd en voor iedereen beschikbaar zijn. Betaald parkeren wordt als een belemmering gezien.

Uiteindelijk koos de jury voor twee inzendingen. De eerste is �Bermland� van Armada Outdoor International (onderdeel van HVL TBI Techniek) uit Son en Breugel, ontwikkeld samen met Interbest Reclamemasten, FromAtoB public design en VHP stedenbouwkundigen, architecten en landschapsarchitecten.

De tweede is �Rimpeling in het landschap� van Noordwestzes architecten en ontwerpers uit Alkmaar.

Armada Outdoor International constateert dat de belangrijkste problemen zijn: een onveilig gevoel in het donker en het ontbreken van toiletten. Daarnaast vormen zwerfafval, achterstallig onderhoud, graffiti en niet onderhouden groen een probleem. Bovendien worden de verzorgingsplaatsen gebruikt als erotische ontmoetingsplaats.

De jury vindt het een mooie, zorgvuldige, complete en goed doordachte inzending. De voorgestelde verbinding met voetpaden naar het achterland zou echter moeten vervallen, in verband met de veiligheid.

Over de �Rimpeling in het landschap� is de jury even enthousiast. Kritiekpunten zijn de verlichting door grondspots en de bereikbaarheid van het land achter de �rimpel�, een gebouwtje met een grasdak. Ook voor dit ontwerp vindt de jury dat de veiligheid meer aandacht moet krijgen.

Reageer op dit artikel