nieuws

Haegens verhuurt nieuwe zelfrijdende Montalift

bouwbreed

elsendorp – Haegens Kraanverhuur heeft een zelfrijdende snelmontage torenkraan aangeschaft. Het bedrijf uit Elsendorp biedt deze Montalift 296 S zonder machinist aan. De 10 ton/meter-kraan is te gebruiken voor onder meer lijm- en constructiewerk en dak- en gevelmontage. De machine mag zonder deskundigheidsbewijs worden bediend.

De Montalift 296 S staat op een zelfrijdende vierwiel aangedreven onderwagen met starre asophanging. Fabrikant Monta-Rent bouwde deze eigen ontwikkeling op volgens berekeningen van Euro-Rigging. De kraan kan in gemonteerde stand zonder last over de bouwlocatie rijden. Twee aangedreven 20 tons assen met planetaire eindvertraging dragen de kraan. Eén as is hydraulisch bestuurbaar. De frequentieregelaar van de electro-mechanische aandrijving biedt een snelheid van 15 of 50 meter per minuut en laat de rijbeweging traploos aan- en aflopen. Tijdens het hijsen houdt de vierpunts uitschuifbare hydraulische afstempeling met kunststof stempelschotten de kraan stabiel.

Benazzato Gru bouwt in het Italiaanse Oleggio de 296 samen op specificatie van Monta-Rent. De kraan heeft een zelfdragende gegalvaniseerde vakwerkgiek zonder tuien en opstelbokken. Deze constructie geeft een hoge zijdelingse stabiliteit en een gelijkmatige doorbuiging. In combinatie met de gegalvaniseerde achtkantige toren komt de hijshoogte op 19,8 meter en een vlucht op 27,6 meter. Op dat punt hijst de kraan nog 800 kilo. De maximum capaciteit bedraagt 2000 kilo op 12,7 meter. Wanneer de giek achttien graden schuin staat wordt de hijshoogte 26,5 meter.

Een keuzeschakelaar in de schakelkast richt de kraan binnen tien minuten automatisch op in de standen horizontaal, opgetopt of teruggeklapt. De hijsmotor heeft drie snelheden en een frequentieregelaar regelt traploos de zwenksnelheid en de katrijsnelheid. Voor de kraanbediening en de hydraulische (de)montage wordt de Hetronic radiografische afstandsbediening met joysticks gebruikt. De bediener draagt die met een heupgordel om het middel.

Op de bovenwagen is een op maat gebouwde WFM geluidsgedempte generatorset gemonteerd die de energie voor de kraan opwekt. De machine is voorzien van een extra geïntegreerde brandstoftank van 200 liter. Een Iveco driecilinder dieselmotor drijft met 32 kilowatt een generator aan van Leroy-Somer van 30 kilovoltampère. Op zeven meter afstand maakt deze combinatie voor 70 decibel lawaai. Het CPU-XP-bedieningspaneel met tiptoetsen geeft digitaal de spanning, stroomsterkte, frequentie, urenstand, accuspanning en het motortoerental weer. Een stekkeraansluiting op de onderwagen laat de kraan op bouwstroom draaien.

De transportmaten bedragen in de lengte 13,9 meter bij een hoogte van 3,4 en een breedte van 2,9 meter. Het totaalgewicht komt inclusief ballast en generatorset op 26.900 kilo. Een vaste staalballast met een totaalgewicht van 13.000 kilo vormt het contragewicht.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels