nieuws

Europese kozijnenmarkt groeit dit jaar licht

bouwbreed

wenen – De West-Europese kozijnenmarkt groeit dit jaar met 1,2 procent. In totaal worden dit jaar 71,8 miljoen kozijnen verkocht. De waarde daarvan schommelt rond de 16,3 miljoen euro. Dat blijkt uit becijferingen van de Weense kozijnenexpert Interconnection Consulting Group. Voor Nederland berekent Interconnection een marktdaling van 0,5 procent.

Tussen 2000 en 2003 daalden op de West-Europese markt het aantal verkochte kozijnen en de waarde ervan met 4,6 procent. Die trend verbeterde in 2003 en houdt volgens Interconnection in elk geval tot 2006 aan.

Goede kansen zijn er voor het kunststof- en het combinatiekozijn. In West-Europa heeft pvc een marktaandeel van 37 procent en blijft de komende jaren het leidende materiaal. Het marktaandeel van metalen kozijnen neemt langzaam af. Houten kozijnen namen in 2003 een aandeel van 26,2 procent in de markt dat dit jaar fors zal dalen. De combinatiekozijnen hebben een marktaandeel van 7,2 procent dat volgens Interconnection op termijn zal groeien.

Pvc doet het goed in Groot-Brittannië en Ierland en Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en bereikt marktaandelen tot 50 procent. Spanje en Portugal zetten vooral in op metalen kozijnen wat blijkt uit het marktaandeel van meer dan 80 procent. In Italië en Noord-Europa overheersen de houten kozijnen met marktaandelen van 40 tot 50 procent. De markt van de Benelux toont een gemengd beeld waarin België zich met een groter marktaandeel voor de metalen kozijnen wat onderscheidt van Nederland en Luxemburg.

De omzetten dalen het sterkst in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Mede door de slechte gang van zaken in Duitsland daalde het aandeel in de West-Europese markt tot 26,7 procent. In 2006 zal dat aandeel dalen tot 25 procent.

Het Britse en Ierse aandeel in de West-Europese markt nam daarentegen toe met 23,6 procent en bereikt 24,4 procent in 2006. Spanje en Portugal boekten eveneens een toename en komen tot bijna 9 procent. De Benelux boekte als geheel een marktaandeel van 8,1 procent. Daarin komt voorlopig geen verandering. Hetzelfde geldt voor de marktaandelen van Noord-Europa, Italië en Frankrijk van respectievelijk 5,9, 11 en 16 procent. België moet voor dit jaar met een daling rekenen van 0,1 procent.

De markt in West-Europa moet het vooral hebben van renovatiewerken. In 2002 ging 55,9 procent van alle kozijnen op aan verbeteringswerken. In 2006 zal dat zijn opgelopen tot 57,5 procent. In Groot-Brittannië en Ierland stond het marktaandeel voor de renovatie op 73,7 procent. Interconnection noemt de nieuwbouw nog steeds een belangrijk afzetgebied. Fabrikanten die daar hun deel van willen hebben, moeten er echter wel wat voor doen met bijvoorbeeld een goede advertentiecampagne, voldoende innovaties en niet in de laatste plaats met betrouwbare dienstverlening.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels