nieuws

Europese infra loopt nog steeds ver achter

bouwbreed

brussel – Het werk aan de Trans Europese Netwerken loopt nog steeds hopeloos achter. Uit berekeningen van de Europese bouwwerkgevers (FIEC) blijkt dat nog niet de helft is gerealiseerd terwijl afgesproken is dat in 2010 de 14 prioritaire projecten gereed zouden zijn. Dat is onhaalbaar.

Eind 2003 is voor bijna 63 miljard euro verspijkerd aan de Europese infrastructuurprojecten waarvan in 1994 de Europese regeringsleiders hadden afgesproken dat er 14 met voorrang zouden worden gerealiseerd. Voor ruim 72 miljard aan werk moet nog worden uitgevoerd. Diverse projecten zullen pas ergens tussen 2015 en 2018 gereed zijn, terwijl was afgesproken dat in 2010 de TEN�s er zouden liggen.

Van de 14 projecten, zo blijkt uit het FIEC-onderzoek, zijn er pas twee af, de spoorlijn in Ierland en de Øresund-verbinding. Van slechts vijf is de financiering voor de volle 100 procent verzekerd. Gemiddeld is de financiering voor 65,5 procent geregeld. Nog 41,4 miljard euro wacht op de benodigde fondsen, zo laat de FIEC weten.

Het meest achterlopende project is de Hogesnelheidslijn van Lyon naar Triest, een spoorlijn van 964 kilometer die zo�n 23 miljard euro moet gaan kosten. Van dit project is 11,4 procent gerealiseerd en voor 11,8 procent van de kosten is financiering. In deze elfde jaarlijkse voortgangsrapportage constateert de FIEC dat de snelheid waarmee gewerkt wordt wel iets oploopt naar 8 procent per jaar tegen gemiddeld 5,1 procent in de periode 1994-2002. Deze snelheid is echter nog steeds onvoldoende om de opgelopen achterstanden in te lopen.

Maatregelen

Volgens FIEC zijn er dan ook maatregelen nodig om de snelheid nog verder op te voeren. In dit verband zijn de bouwwerkgevers dan ook blij met het voorstel van de Europese Unie om het budget voor de TEN�s voor de periode 2007-2013 drastisch te verhogen. Dit voorstel leidt ertoe dat het budget met een factor vijf omhoog gaat van 4,6 miljard voor de periode 2000-2006 naar 20,3 miljard. Ook de verhoging van de EU-bijdrage van 20 naar 30 procent van de projectkosten kan op de warme instemming van de FIEC rekenen.

“Deze initiatieven zijn noodzakelijke stappen voor de ontwikkeling van de TEN�s in de inmiddels vergrote Unie waarin de lijst van priotaire projecten sinds april 2004 is gegroeid naar 30 projecten. FIEC doet dan ook een dringend beroep op het Europese Parlement en de raad van ministers om het voorstel van de Europese Commissie zo snel mogelijk aan te nemen”, zeggen de Europese bouwondernemers.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels