nieuws

Een unieke tegel als kroon op het werk

bouwbreed Premium

maastricht – Tegelfabrikant Koninklijke Mosa wil de capaciteit met eenvijfde uitbreiden. Om die ambitie waar te maken investeert de Limburgse onderneming de komende jaren 40 miljoen euro in de verdere modernisering en uitbreiding van de productielijnen.

Tussen de diverse hallen van de Mosa-tegelfabriek prikt een schoorsteen naar de met wolken bezaaide blauwe hemel. Tot op de dag vandaag doet hij dienst als uitlaat van een van de tegelovens, die aan zijn voeten liggen. Binnenkort valt het doek voor deze oudgediende van de Maastrichtse keramiekindustrie. De oude tegeloven wordt vervangen door een modern exemplaar. Directeur Arthur Thomaes van Mosa kijkt langs de met ijzeren beugels verstevigde schoorsteen omhoog. “Wil je �m afbreken, dan moet je bovenaan beginnen en iedere steen stuk voor stuk naar binnen gooien. En daar moet je ze dan weer uit halen”.

De nieuwe tegeloven is hard nodig. Mosa, dat op jaarbasis goed is voor een omzet van zo�n 60 miljoen euro, wil en kan groeien. Ondanks een krimpende bouwmarkt nam het volume van het bedrijf vorig jaar met 6 procent toe.

De expansie moet niet alleen gerealiseerd worden in Nederland, waar de tegelproducent als marktleider driekwart van zijn omzet binnenhaalt. Ook in het buitenland is steeds meer interesse voor de exclusieve tegels van het bedrijf, dat vanaf 2010 jaarlijks 7 miljoen vierkantemeter tegels wil gaan produceren. Met die capaciteit behoort het bedrijf tot de twintig grootste producenten van Europa.

Sinds de onderneming in 1997 door Nederlandse investeerders van het Italiaanse Riwal is overgenomen, timmert het nieuwe management via internationale interieur- en designbeurzen in Milaan, Londen en Keulen aan de weg.

Op dit soort interieurbeurzen lopen altijd veel architecten rond. En dat zijn precies de mensen die Thomaes zoekt. “Wij mikken met ons assortiment van 3000 verschillende tegels op de professionele afnemer, dat zijn naast woningbouwcorporaties vooral architecten.”

Met de hulp van belangstellende standbezoekers heeft Mosa inmiddels een internationaal verkoopnetwerk opgezet dat zich over vijfentwintig landen in de hele wereld uitstrekt. De verkoop verloopt bij voorkeur via een lokale bouwmaterialenhandel. “We vragen vaak aan de architect die onze tegels heeft voorgeschreven, bij wie we moeten zijn.”

Thomaes heeft veel vertrouwen in de exportmogelijkheden van zijn bedrijf dat vooral actief is Europa, Noord-Amerika en Japan. “Het buitenlandse aandeel van de totale omzet zou best wel eens naar zo�n 35 procent kunnen groeien.”

Mosa – wat eigenlijk de Latijnse benaming is voor de rivier de Maas,is in 1883 opgericht door Louis Regout, een telg uit een bekende Maastrichtse familie die in de negentiende eeuw tal van industrieën in de stad heeft opgezet. De fabriek produceerde aanvankelijk niet alleen tegels maar ook porseleinen serviesgoed.

Acht jaar geleden is de porseleintak afgesplitst met behoud van de naam. “Op dezelfde grondstoffen na, was er niet zoveel synergie tussen de twee activiteiten. Wij leveren vooral aan de bouw terwijl zij hun klanten met name in de zorgsector en de horeca hebben”, licht Thomaes de stap van destijds toe. Mosa Porselein lijkt niet alleen in naam op zijn grotere tegels producerende broer. Omdat de fabrieken en hoofdkantoren van de beide Mosa�s aan de Meerssenerweg in Maastricht zijn gehuisvest, delen zij ook praktisch hetzelfde adres.

Toen vorige week bekend werd dat Mosa Porselein failliet was, kreeg Thomaes dan ook talloze telefoontjes van verontruste klanten die bang waren dat de bestelde tegels niet meer geleverd zouden worden. De directeur van de kerngezonde tegelproducent is ondanks alle commotie blij met de nieuwsgierigheid van zijn klanten. “Als ze ons bellen, kunnen we het tenminste uitleggen.”

Om architecten op hun wenken te bedienen, heeft Mosa een eigen designteam in dienst. De ploeg van tien man bestaat uit drie ontwerpers en zeven mensen die zich met de technische kanten en de verkoop van nieuwe ideeën bezighouden.

Het team, dat door Thomaes zelf wordt geleid, bedenkt niet alleen nieuwe ontwerpen. De nieuwe producten worden door de ontwerpers ook getoetst. En de beste tester is natuurlijk de architect zelf. “We gaan het hele land door. Steeds weer naar andere bureaus.” De ronde langs de architecten kan doorslaggevend zijn voor een nieuw product. Springt de vonk niet of onvoldoende over, dan gaat het hele idee ook niet door en moet er gezocht worden naar iets dat wel aanslaat. Bijvoorbeeld tegels met geïntegreerde verlichting.

Het benaderen van architecten voor het keuren van nieuwe producten is een bewuste keuze. Niet alleen omdat zij hoge eisen stellen. Maar ook omdat de professionele afnemers belangstelling hebben voor bijzondere en als ze dat zouden willen op maat gemaakte producten. Een specialisme dat Thomaes de komende jaren verder uit wil bouwen. “Voor iedere architect is een gebouw met een eigen unieke tegel uiteindelijk de kroon op zijn werk”.

Ondanks een krimpende bouwmarkt nam het volume van Koninklijke Mosa vorig jaar met 6 procent toe.Foto: Loraine Bodewes

�Het buitenlandse aandeel zou wel eens naar de 35 procent kunnen groeien�

Reageer op dit artikel