nieuws

Spuitbus pur-schuim kan niet ontploffen, toch man gewond

bouwbreed

zwolle – “Spuitbussen met pur kunnen niet ontploffen, wel versneld leeglopen of eventueel openscheuren als te lang wordt gewacht met helemaal leegspuiten.” Aldus een liever anoniem blijvende verkoopmedewerker van een vooraanstaande producent van purschuim-spuitbussen. Desondanks raakte begin deze week een man in Zwolle gewond na het ontploffen van zon spuitbus met bouwschuim.

De spuitbus met polyurethaanschuim werd door de medewerker van een serrebouwbedrijf gebruikt bij herstelwerkzaamheden. Na gebruik zette hij de bus neer, liep weg en bemerkte bij terugkomst dat de bus erg heet was geworden. Toen hij hem wilde verwijderen �ontplofte� de bus, waardoor de man achterwaarts van de trap viel. Volgens het politiekorps IJsselland raakte hij gewond aan hand, gezicht en oog.

“Dat heet worden van de spuitbus is een indicatie voor de mogelijke oorzaak,” aldus de geraadpleegde verkoopmedewerker. Spuitbussen met tweecomponenten polyurethaan (pur)schuim moeten namelijk altijd in één keer helemaal leeg worden gespoten.

Dat staat altijd duidelijk aangegeven op de spuitbussen. Wordt echter te lang gewacht, dan gaat de thermische reactie in de bus gewoon door. De spuitbus wordt dan behoorlijk heet en er volgt een grote drukopbouw.

Normaliter moet die druk via het veiligheidsventiel worden afgevoerd. Wordt de werking daarvan verhinderd, dan kan de van aluminium gemaakte spuitbus overlangs openscheuren en z�n lading met een korte plof lozen.

Aanraking met huid en ogen moet bij pur-schuim zoveel mogelijk worden voorkomen. Gebruik van handschoenen en veiligheidsbril wordt aangeraden. Dat zou de verwondingen van de man gedeeltelijk kunnen verklaren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels