nieuws

Middenschip Dom verrijst als steiger

bouwbreed

rotterdam/utrecht – Uit een ordner haalt Gijs Buys een tekening te voorschijn. “Kijk, dit is wat ik bedoel”, zegt de directeur van steigerbouwer Travhydro. “Zo zag het middenschip van de Utrechtse Dom er uit. Met behulp van afbeeldingen als deze reconstrueren we de kerk en bouwen hem weer op. Grofweg een kopie van het origineel, uitgevoerd in steigers.”

Het gevaarte verrijst in opdracht van de gemeente Utrecht. De stad dankt zijn bijnaam, Domstad, aan het godshuis dat in de achttiende eeuw tijdens een orkaan zijn middenschip verloor. “Utrecht is de vierde grote stad van Nederland”, zegt Buys. “Niettemin gaat alle aandacht altijd uit naar Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Onze reconstructie van het verdwenen deel van de Dom, zal de stad zeker in de schijnwerpers zetten.”

Het bedrijf dat dit stukje stadspromotie uitvoert, TravHydro, is een dochter van de gelijknamige steigerbouwer uit België en werkt zowel in de bouw als in de petrochemische industrie. Het levert steigers voor onder meer nieuwbouw, renovatie en restauratie. Verder is de onderneming specialist op het gebied van hoogbouwmagazijnen, enorme staalconstructies voor de opslag van bijvoorbeeld pallets. Daarnaast heeft Travhydro een opvallende nevenactiviteit, een hobby bijna. Het bouwt steigerconstructies voor uiteenlopende culturele manifestaties.

“We hebben, om maar wat te noemen, podia en tribunes gemaakt voor de Stones en Simon and Garfunkel. En wat ook erg leuk was, een schip van steigerbuizen voor de opera Ship of Troy. In dat vaartuig waren zowel de tribunes voor het publiek als het podium.”

Trots laat hij foto�s zien van een reconstructie in steigers. “Dit is de Sint Lambertus Kathedraal in Luik”, vertelt hij. “De kerk werd tweehonderd jaar geleden afgebroken maar herrees als steigerkapel in 2000 ter gelegenheid van het nieuwe millennium.”

Aan de bouw van zo�n reconstructie gaat heel wat vooraf. “De gemeente levert de oorspronkelijke tekeningen en aan de hand daarvan berekenen we welke maten het bouwwerk moet krijgen.”

Simulatieprogramma

Als dat eenmaal is gebeurd, wordt via een simulatieprogramma uitgezocht hoe sterk het gevaarte moet zijn. “Daarmee kunnen we precies inschatten wat er gebeurt als het bijvoorbeeld stormt. We kunnen de weersomstandigheden opvoeren tot in het extreme en uiteindelijk treedt dan overbelasting op. Het computerprogramma toont dan precies aan welk gedeelte van het gebouw in de problemen komt. Met behulp van zulke gegevens besluiten we welk buizenmateriaal we zullen gebruiken.”

Wat daarbij een belangrijke rol speelt is of het publiek het bouwwerk mag beklimmen. “Als er mensen in mogen houden we er natuurlijk rekening mee. De constructie wordt dan steviger. In Utrecht is dat niet nodig. Het middenschip van de Dom komt als het ware als een kap over het Domplein te staan. Het publiek kan er wel onderdoor lopen, maar de constructie zelf is niet toegankelijk.” Buys is ingenomen met de opdracht. “Steigers zoals deze maken we natuurlijk niet elke dag. Een klus als deze is daarom van het begin tot het eind echt enorm leuk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels