nieuws

Exploitatie deel spoor decentraal

bouwbreed

den haag – Het ministerie van Verkeer en Waterstaat wil de exploitatie van regionale spoorlijnen overdragen aan provincies.

De provincies is onlangs gevraagd of ze interesse hebben in de exploitatie van deze vaak onrendabele spoorlijnen. Met een aantal provincies heeft het ministerie inmiddels gesprekken gevoerd. “Ergens in de zomer van dit jaar moet duidelijk zijn welke lijnen gedecentraliseerd kunnen worden en wat er met die lijnen gebeurd waarin de provincies geen interesse hebben. We zijn nu in de fase van inventariseren en onderzoeken”, aldus woordvoerder Y. de Keulenaar van het ministerie.

Het gaat om spoorlijnen die niet tot het hoofdrailnet behoren. Het personenvervoer op dit net blijft een zaak van de Nederlandse Spoorwegen.

Aan Noord-Holland heeft het ministerie bijvoorbeeld gevraagd de lijnen Haarlem-Zandvoort, Haarlem-Uitgeest, Alkmaar-Den Helder en Alkmaar-Enkhuizen over te nemen. “Daar gaan we ons het komende halfjaar in verdiepen”, zegt woordvoerder L. Zwart van de provincie. Verkeersgedeputeerde C. Mooij meldde onlangs in het Noord-Hollands Dagblad zeer geïnteresseerd te zijn. “Als wij het niet doen, besluit het ministerie misschien over tien jaar om de lijnen helemaal op te heffen”, aldus Mooij.

Als een provincie als Noord-Holland besluit de lijnen over te nemen, dan draagt de provincie het personenvervoer middels een openbare aanbesteding weer over aan een spoormaatschappij.

Aandeelhouder

In principe kan dat weer de NS zijn, maar ook Syntus of NoordNed, die al actief zijn in het oosten en noorden van het land. Bij beide bedrijven is de NS, naast regionale openbaar vervoerbedrijven, overigens één van de aandeelhouders. Bij Syntus werkt de NS samen met Connexxion en bij NoordNed met Arriva.

Voor ProRail als eigenaar van het spoor verandert er niets, zegt woordvoerder E. Drent. “Het gaat niet om het eigendom of het onderhoud, maar om wie de vervoersconcessie krijgt. Voor ons is het alleen maar belangrijk dat de vervoerder kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel heeft staan”, aldus Drent.

De NS wil nog niet reageren op de op handen zijnde decentralisatie van de spoorlijnen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels