nieuws

Wasco moet zich aanpassen aan moeilijke bouwmarkt

bouwbreed Premium

waalwijk – De in Twello gevestigde groothandelsgroep in centrale verwarmingsonderdelen Wasco moet zich aanpassen aan de moeilijke bouwmarkt in ons land. Wasco heeft daartoe het productengamma vergroot, een aantal express-vestigingen geopend en een centraal distributiecentrum in gebruik genomen. Daarnaast probeert het bedrijf zich meer te richten op de kleinere klanten in de reparatie- en onderhoudsmarkt.

Dat meldt de moeder van Wasco, het Britse Wolseley, in de voorlopige cijfers over het boekjaar tot eind juli. “De resultaten van Wasco werden negatief beïnvloed door de slechte economie en de lagere uitgaven voor bouw en woningbouw,” aldus Wolseley. Deze grootste specialist ter wereld op het gebied van loodgieters- en cv-benodigdheden draaide verder echter uitstekend. De groepsverkopen namen met 23,2 procent toe tot ruim 15 miljard euro en de winst voor belastingen steeg met 31,2 procent tot 900 miljoen euro. De feitelijke toename was nog groter, maar de cijfers werden negatief beïnvloed door koerswijzigingen tegenover het Britse pond.

Op de Britse markt haalde Wolseley voor het eerst een omzet van meer dan 3 miljard euro. Belangrijke factoren zijn de nog altijd groeiende economie en de woningmarkt. Wolseley heeft in Groot-Brittannië en Ierland alleen al meer dan 1500 vestigingen. Ook de Franse (Brosette en PBM), Oostenrijkse (OAG), Luxemburgse ((CFM) en Italiaanse ((Manzardo) activiteiten draaiden goed. Het Britse bedrijf verwacht dat vooral de Franse markt de komende tijd verder zal aantrekken. Elders in de wereld profiteert Wolseley sterk van de aantrekkende economie in de VS en Canada.

Reageer op dit artikel