nieuws

Tunnel verbindt Java en Sumatra

bouwbreed Premium

jakarta – Als het aan de Indonesische regering ligt, gaat volgend jaar de bouw van start van de Nusantaratunnel onder de straat van Sunda tussen Java en Sumatra.

Met een lengte van 33 kilometer is de Nusantaratunnel iets korter dan de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië met een spoorwegverbinding van 50 kilometer waarvan 37 kilometer in zee. Het ontwerp voor de Nusantaratunnel voorziet in twee tunnelbuizen die 40 meter diep in de zeebodem liggen en waarin treinen net als in de Kanaaltunnel voor het vervoer zorgen. Elke buis met een diameter van 7 meter is voorzien van twee sporen. De tunnel wordt ook gebruikt voor de plaatsing van transportleidingen voor olie en gas en biedt plaats aan de bekabeling van telecommunicatie- en hoogspanningsleidingen. Het is de bedoeling dat uit financiële overwegingen eerst één buis operationeel zal zijn.

De tunnel is nodig omdat de capaciteit van de schepen die nu voor vervoer zorgen binnen afzienbare tijd te klein zal zijn. Bovendien is de straat van Sunda nautisch gezien onberekenbaar als gevolg van hoge golven en sterke stroming. Hierdoor varieert de duur van de overtocht van 3 uur tot een etmaal. De verwachte reistijd door de tunnel bedraagt ongeveer één uur. Een economische reden voor de aanleg is het feit dat Sumatra rijk is aan natuurlijke grondstoffen, terwijl het economische hart van Indonesië op Java ligt waar ook meer dan de helft van de Indonesische bevolking woont. Op lange termijn moet de Nusantaratunnel deel uitmaken van een ononderbroken spoorlijn van Thailand naar Bali.

De bouw van de Nusantaratunnel is begroot op 12,5 miljard euro die moet worden opgebracht door een consortium van EU-investeerders en enkele Indonesische staatsondernemingen. Als de plannen doorgaan, maken in 2008 de eerste passagiers gebruik van de tunnel.

Reageer op dit artikel