nieuws

Het verschil tussen technische en politieke ramingen

bouwbreed Premium

Grote infrastructuurprojecten zijn niet beheersbaar en kunnen ministers nachtmerries bezorgen. Dat stond negen jaar geleden al vast na een rollenspel op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Marcel van Dam presenteerde een speciale “Achterkant van het gelijk”, waar ambtenaren in elkaars schoenen stapten en over dilemma�s rond kostenopbouw en besluitvorming van infraprojecten praatten. Dat blijkt […]

Grote infrastructuurprojecten zijn niet beheersbaar en kunnen ministers nachtmerries bezorgen. Dat stond negen jaar geleden al vast na een rollenspel op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Marcel van Dam presenteerde een speciale “Achterkant van het gelijk”, waar ambtenaren in elkaars schoenen stapten en over dilemma�s rond kostenopbouw en besluitvorming van infraprojecten praatten.

Dat blijkt uit een videoband (in handen van NRC Handelsblad) die het ministerie liet maken van de interne bijeenkomst op 23 maart 1995 als onderdeel van het toenmalige project Raming Infrastructuur van Rijkswaterstaat.

In de Nieuwe Kerk in Den Haag spraken ambtenaren, politici en een vertegenwoordiger van de bouw openhartig over kostenopbouw en besluitvorming rond de bouw van snel-, spoor-, en vaarwegen. Daar bleek ook dat ambtenaren een technische raming (puur rekenwerk) en een politieke raming maken. De laatste valt altijd gunstiger uit, zodat het project verkoopbaar is. Toehoorder was toenmalig minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat. Volgens haar betrof het een rollenspel om te kijken hoe ramingen objectiever konden.

Het project diende ter verbetering van planning en besluitvorming van projecten. Toch zijn jaren later de kostenoverschrijdingen op zowel de Betuweroute als de hsl-zuid immens. Op de videoband voorspelt toenmalig CDA-senator H. Eversdijk, ook aanwezig in de Nieuwe Kerk, dat “toekomstige ministers van Verkeer en Waterstaat nachtmerries zouden krijgen over het besluit tot aanleg van de Betuwelijn”.

Reageer op dit artikel