nieuws

Brug klaar voor Olympische vlam Harilaos Trikoupisbrug

bouwbreed Premium

den haag – Op de Olympische Spelen, later deze maand in Athene, zullen veel winnaars worden omhangen met eremetaal. Eigenlijk zou de bouwer van de Rion-Antirionbrug bij Patras in Griekenland ook een prijs moeten krijgen. Op 8 augustus kan de loper met de Olympische vlam al over de brug. Een paar dagen later gaat de brug als Harilaos Trikoupisbrug open voor het verkeer, ruim vier maanden eerder dan oorspronkelijk gepland.

Kynopraxia Gefyra, een bouwcombinatie van het Franse Vinci (53 procent) en vijf Griekse aannemers, heeft het voor elkaar gekregen dat het dek van de 2883 meter lange brug op 8 augustus al beschikbaar is voor de loper die met de Olympische vlam onderweg is naar Athene. Bij alle ophef over problemen en al of niet vermeende vertragingen bij de aanleg voor voorzieningen voor de Olympische Spelen, van 13 tot en met 29 augustus in Athene, is het een aangename verrassing dat de brug als geheel eerder dan voorzien door het verkeer in gebruik zal worden genomen.

Oorspronkelijk zou dat na een bouwtijd van ongeveer zeven jaar op 24 december dit jaar het geval zijn. Maar het is de bouwers gelukt de bouw te versnellen, zodat dit jaar op 12 augustus autoverkeer de Baai van Korinthe bij Patras al rijdend kan oversteken. Als dat nog geen medaille waard is, dan is dat samen met het ontwerp- en engineeringswerk zeker wel het geval.

Uitzonderlijk

Kinopraxia Gefyra heeft van concessiehouder Gefyra de opdracht gekregen het ontwerp en de bouw van de brug te doen. Voor het ontwerp is architect Berdj Mikaelian uit Parijs ingeschakeld. De bouwcombinatie heeft de brug verder uitgerekend en gedetailleerd. De situatie in het tracé van de brug zijn uitzonderlijk: waterdiepte tot 65 meter, geen vaste grondslag, aardbevingsgevoelig gebied met mogelijk tektonische activiteit.

De Rion-Antirionbrug is een meervoudige tuibrug geworden met een totale lengte van 2883 meter. De brug bestaat uit vier pylonen met tuien op pijlers. De grote overspanningen tussen de pijlers bedragen 560 meter, de zijoverspanningen zijn 286 meter. De aanbrug bij Rion heeft een lengte van 392 meter, die bij Antirion is 239 meter.

De brug is ontworpen om een aanvaring met een 180.000 tons tanker te kunnen weerstaan. Ook windsnelheden van 250 kilometer per uur en een aardbeving met een kracht van 7 op de schaal van Richter vormen geen probleem.

Uiteraard zijn de verplaatsingen van brugdelen bij een aardbeving een punt van zorg. Diepgaande analyse heeft twee bijzondere oplossingen opgeleverd. Ten eerste is het brugdek van 2252 meter als een doorgaand geheel uitgevoerd. De vorm van de pylonen is dusdanig dat het dek, hangend aan de tuien aan de top van de pylonen, bij een aardbeving vrij kan bewegen ten opzichte van de pijler. Dat is mogelijk gemaakt door de pylonen uit te voeren met vier schuine poten op de top van de pijler, die naar boven een geheel vormen waaraan de tuien zijn bevestigd.

Het samenstel van dek en de tuien is daarmee natuurkundig een slinger geworden. Daarmee worden de krachten op de pylonen bij zijwaartse bewegingen verminderd.

Tweede bijzondere oplossing betreft de fundering van de pijlers met daarop de pylonen. Het geheel van zeebodem tot aan de top van de pylonen meet 230 meter. De zeebodem in het tracé van de brug daalt aan de oevers van de baai snel naar een diepte van 60 meter en loopt op die diepte vrijwel horizontaal door. Ze zeebodem bestaat uit dikke lagen klei, fijn zand en silt, die elkaar afwisselen tot een diepte van meer dan 50 meter. Dat is geen goede grondslag voor zware pijlers met pylonen. De oplossing is gevonden in het versterken van de bovenlaag van de zeebodem met stalen buispalen met een diameter van twee meter en 25 tot 30 meter lang die in een stramien met hart-op-hartafstanden van 7 meter de bodem zijn ingeslagen. Zo�n tweehonderd palen dragen de gewapend betonnen pijlervoet met een diameter van 90 meter en een dikte van 13 meter. De funderingscaissons zijn in een droogdok gemaakt. Ze zijn opgedreven en op een plaats met voldoende waterdiepte is de constructie met de pijlerschachten tot 60 meter hoogte opgebouwd. Ze zijn naar hun plek gesleept en geplaatst. Op locatie zijn de gewapend betonnen poten van de pylonen gemaakt.

Het brugdek biedt met een breedte van 27,2 meter ruimte aan twee rijbanen met twee rijstroken, een vluchtstrook en een voetpad elk. Het is een composietconstructie met een stalen draagconstructie met daarop een betondek. Het dek is uitgevoerd als doorgaande constructie van 2252 meter. Bij de pylonen zijn grote dempers geïnstalleerd die de beweging van het dek ten opzichte van de pijlerkop kunnen controleren. De maximale verplaatsing bij de ontwerpaardbeving bedraagt 3,6 meter bij snelheden die 1,6 meter per seconde te boven kunnen gaan.

De brug die nu nog bekend staat als de Rion-Antirionbrug zal de naam gaan dragen van Harilaos Trikoupis, de premier van Griekenland die zich eind negentiende eeuw al sterk maakte voor een brugverbinding over de baai van Korinthe bij Patras. Sindsdien is er veel over gepraat.

Pas honderd jaar later heeft de Griekse overheid het werk voor de oeververbinding aanbesteed. Op 3 januari 1996 tekende zij met Gefyra het contract voor het ontwerp, de aanleg, de financiering, de exploitatie en het onderhoud van de Rion-Antirionbrug.

De (vaste) projectkosten van rond 800 miljoen euro zullen worden terugverdiend met tolheffing gedurende 42 jaar. De oeververbinding zal de reistijd van een oversteek terugbrengen van 45 minuten tot 5 minuten. De tolbedragen zullen bij de opening 30 procent hoger liggen dan de tarieven van de veerboten. De tolinkomsten voor belasting worden voor het eerste jaar geraamd op 45 miljoen euro per jaar.

Reageer op dit artikel