nieuws

Mist en beton tegen dreigende terroristen

bouwbreed Premium

berlijn – De Duitse hoogleraar Josef Eibl wil kwetsbare doelen zoals kerncentrales en chemische fabrieken beschermen met enorme betonnen hekken. Hierdoor zijn deze minder kwetsbaar voor terroristische aanslagen met gekaapte vliegtuigen.

Van onze correspondent

Arjan Paans

De negentien Duitse kerncentrales hebben een list bedacht. Om terroristische aanslagen letterlijk de mist in te laten gaan, laten zij het komende jaar enorme rookmachines rond hun terreinen zetten. Op het moment dat er een terreuralarm is, kunnen ze in een mum van tijd een enorm rookgordijn optrekken. Eventuele vliegtuigkapers zien de centrale mooi niet liggen.

Fout gedacht, vindt de Duitse betonexpert professor Josef Eibl. “Terroristen zijn niet gek. Ze kunnen de centrale natuurlijk eenvoudig opsporen met satellietnavigatie.” Ook een onlangs aangenomen wet die de minister van defensie de mogelijkheid geeft gekaapte vliegtuigen door de luchtmacht neer te laten halen, gaat hem niet ver genoeg. “Al dat soort maatregelen werkt veel te traag.”

Toch is het horrorscenario van een kerncentrale die wordt getroffen door een verkeersvliegtuig, te voorkomen, denkt Eibl. De ingenieur die de Duitse overheid al jaren adviseert op het terrein van veiligheidsmaatregelen voor kerncentrales, heeft iets veel eenvoudigers bedacht.

Traliehekken

Eibl adviseert op een afstand van 50 meter van de centrales een ring van betonnen traliehekken te bouwen die in een ring om kerncentrales gezet kunnen worden. Deze hekken, met een hoogte van 15 tot 20 meter, een dikte van 5 meter en een gewicht van 3000-4000 ton, zijn volgens Eibls berekeningen sterk genoeg om een 400 ton zware Boeing tegen te houden. Om te voorkomen dat het beton bij de botsing richting kerncentrale slingert is het uiteraard gewapend met staaldraad.

De eenvoud van zijn plan is verbluffend. “De grootste massa brengt de kleinste massa ten val”, doceert hij alsof het om een natuurkundeles gaat.

Hoe imposant een aanstormend verkeersvliegtuig ook lijkt, met een massa van 200 tot 400 ton is het geen partij voor een betonnen hek van 3000 tot 4000 ton.

En wat als het vliegtuig zich van bovenaf op de centrale wil storten? Eibl: “Dat is onmogelijk. Als een verkeersvliegtuig zo�n duikvlucht zou maken, breken de vleugels af en explodeert het toestel in de lucht. Wel spannen we in mijn plan op 10 meter boven de reactorkoepel een stalen net om springstofaanslagen of acties met kamikazehelikopters te voorkomen.”

Per centrale zijn tussen de drie en de vijf hekken nodig, afhankelijk van het aantal overige gebouwen of berghellingen die een directe inslag van een verkeersvliegtuig onmogelijk maken. Mochten terroristen willen toeslaan met een gekaapte straaljager, die wel in staat is verticaal toe te slaan, dan is dat volgens Eibl geen probleem. “Zo�n straaljager weegt maximaal 25 ton, en veroorzaakt hooguit een deukje van 40 centimeter in het 90 tot 180 centimeter dikke beton.”

Wat Eibl betreft zijn de problemen groter dan kerncentrales alleen. “Chemische fabrieken dreigt hetzelfde gevaar. De overheid heeft de plicht zijn burgers te beschermen. In de nieuwe oorlog tegen het terrorisme zijn leger of veiligheidsdiensten niet meer afdoende. Ook bij de bouw van chemische fabrieken, waterleidingbedrijven en kerncentrales moeten we nadenken hoe we het terroristen kunnen stoppen.”

�Straaljager veroorzaakt hooguit deukje van 40 centimeter�

Reageer op dit artikel