nieuws

Minister splitst tracébesluit van A2 Oudenrijn-Deil

bouwbreed Premium

den haag – Minister Peijs (verkeer) splitst het ontwerp tracébesluit (otb) van de A2 Oudenrijn-Deil om de voortgang van het project niet in gevaar te brengen.

Problemen met de waterberging en de gecompliceerde geluidssituatie ter plaatse zijn de oorzaken van de splitsing, laat de minister in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Deze zaken spelen vooral op het noordelijk deel (Oudenrijn-Everdingen). Voor het zuidelijke deel (Everdingen-Deil) is echter de snelst mogelijke voortgang gewenst om de uitvoering van de betreffende 2 keer 4 rijstroken te kunnen blijven combineren met de uitbreiding naar 2 keer 3 rijstroken waartoe al eerder besloten is. Dit is voor het ministerie reden het tracébesluit te splitsen. Het besluit voor het zuidelijk deel (Everdingen-Deil) is kort na de zomer 2004 voorzien en voor het noordelijke deel (Oudenrijn-Everdingen) in de tweede helft van 2005. Rijkswaterstaat voorkomt daarmee vertraging in de realisatie van het project. Met de aanpak van de A2 tussen Everdingen en Empel is in totaal 388 miljoen euro gemoeid.

Kostenraming

Met betrekking tot het ontwerp tracébesluit N34 Ommen is duidelijk geworden dat de kostenraming ver uitstijgt boven het beschikbare budget. Voor de N34 in combinatie met de N35 Zwolle-Almelo is 250 miljoen euro gereserveerd. Rijkswaterstaat bekijkt nu wat de oorzaken daarvan zijn en welke besparingen er mogelijk zijn. In de tweede helft van dit jaar wordt daar meer duidelijkheid over verwacht.

Reageer op dit artikel