nieuws

Kranenfabrikant Venlo wil marktaandeel verdubbelen

bouwbreed Premium

venlo – Nederlands enige kranenfabrikant Venlo wil op middellange termijn het marktaandeel verdubbelen. Venlo-Ideal Standard group zoals de producent uit Venlo voluit heet, wil dat aandeel vergroten door meer kranen voor de utiliteitsbouw te leveren en het Ideal Standard-programma in de hele markt uitbreiden.

Het bedrijf zegt momenteel met 45 procent volume-omzet de markt voor de sociale woningbouw te leiden. Venlo haalt daarmee 60 procent van de inkomsten binnen. Niet alleen met nieuwe producten maar ook met een verbeterde dienstverlening wil de inmiddels 75 jaar oude kranenfabrikant het marktaandeel vergroten. Op de kranen zit tien jaar garantie en het bedrijf wil service-opdrachten binnen 24 uur opgelost zien. Voor dat laatste vertrouwt financieel manager H. Naus vooral op de kennis en kunde van de installateur. De fabrikant bevordert diens vakbekwaamheid in een eigen trainingscentrum waar Venlo ook nieuwe producten voorstelt. Met een telefonische ondersteuning hoopt het bedrijf veel technische problemen op afstand te kunnen oplossen. In het eigen bedrijf controleert Venlo de kranen in een vernieuwd productenlaboratorium met vernieuwde testapparatuur. En eigen producten als keramische schijven worden niet meer aan derden verkocht maar alleen nog in de eigen kranen gemonteerd.

Groothandel

Succes op de markt vergt meer dan alleen een technisch goed product. Zonder de groothandel komt zo�n product onvoldoende tot z�n recht, vindt sales en marketingmanager A. Broer. De fabrikant werkt om die reden samen met landelijke grossiers als Technische Unie, Galvano en Plieger. Die noteren de orders van de installateur en leveren de bestellingen uit. Opdrachtgevers kunnen alleen bij de installateur terecht voor producten van Venlo. Het bedrijf ambieert geen plaats op de schappen van de bouwmarkten. Ook de leverbetrouwbaarheid draagt bij aan het succes van een Venlo-product; in 2005 moet die 98 procent zijn in plaats van de huidige 96 procent.

Het grote aandeel op de Nederlandse markt schept volgens Broer de juiste voorwaarden om nieuwe producten ingang te doen vinden. Venlo bedient de bovenkant van de markt met de merken Børma en Jado, het goedkope(re) segment met Ideal Standard en de utiliteit met Venlo (projects). Een breder netwerk van wederverkopers moet de afzet van Jado en Børma vergroten. Jado introduceert intussen de nieuwe lijnen I.Q en Glance en paste de reeks New Haven aan terwijl Børma de nieuwe serie Cubic op de markt zet. Een uitgebreid netwerk van wederverkopers moet onder de noemer Star de producten van Ideal-Standard verder verspreiden. Venlo introduceert langs die weg ook de nieuwe badkamers. Voor één van die concepten is de bekende Australische ontwerper Mark Newson aangetrokken. Zogeheten woonsferen tonen in de nieuwe toonzaal de toepassingen van de kranen en het sanitair.

Het utilitaire Venlo-programma is bedoeld voor gebouwen die volgens Broer �minder aan een concept zijn gebonden�. Dat zijn bijvoorbeeld ziekenhuizen, zorginstellingen en gevangenissen, maar in de visie van Venlo ook hotels. Voor die gebouwen wil de fabrikant specifieke producten maken. In het Venlo-programma ruimt het bedrijf ook veel aandacht in voor de thermostaatkranen. In Nederland met ongeveer 400.000 stuks per jaar een veel verkocht product. Bij elkaar verwacht Venlo dit jaar zo�n 500.000 kranen te verkopen. Jaarlijks zet het bedrijf op basis van de consumentenprijs ruim 50 miljoen euro om.

American Standard waaronder de Venlo-Ideal Standard group sinds 2001 onder ressorteert is de derde grote aanbieder van kranen op de Europese markt. De divisie badkamers en keukens van deze houdermaatschappij staat in Europa op de tweede plaats met de leveringen van keramiek en acryl en leidt de ranglijst wanneer het om complete badkamers gaat. In Europa heeft Amwerican Standard 32 fabrieken die onderling bij elkaar (moeten) inkopen. Deze schaalvoordelen verminderen de kosten van de eindproducten.

Reageer op dit artikel