nieuws

Aanbesteding hangbrug bij San Francisco blijkt fiasco

bouwbreed Premium

De inschrijving voor de bouw van het hangbuggedeelte van de nieuwe Oakland Bay Bridge bij San Francisco is voor de opdrachtgever, het California Department of Transportation, op een fiasco uitgelopen. Slechts één joint venture heeft ingeschreven met een bod dat ongeveer het dubbele is van de geraamde kosten. Het California Department of Transportation had de […]

De inschrijving voor de bouw van het hangbuggedeelte van de nieuwe Oakland Bay Bridge bij San Francisco is voor de opdrachtgever, het California Department of Transportation, op een fiasco uitgelopen. Slechts één joint venture heeft ingeschreven met een bod dat ongeveer het dubbele is van de geraamde kosten.

Het California Department of Transportation had de 620 meter lange hangbrug begroot op 740 miljoen dollar. Het enige bod is uitgebracht door een Amerikaans-Japanse joint venture die de brug voor 1,8 miljard dollar wil bouwen met Amerikaans staal en voor 1,4 miljard met geïmporteerd staal. Volgens insiders hebben de hoge staalprijzen, het unieke ontwerp van de brug met één brugpyloon en de zeer stringente specificaties om de brug aardbevingbestendig te maken de kosten van de hangbrug omhoog gejaagd.

Een contract van 160 miljoen dollar voor de aanleg van de fundering voor de 175 meter hoge brugpyloon werd in mei reeds toegewezen aan een joint venture waarin ook Flatiron Construction Corp, de Amerikaanse werkmaatschappij van Koninklijke BAM Groep, zit. Deze zelfde joint venture is bezig met de aanleg van de skyway die de hangbrug met Oakland zal verbinden.

De bouw van de nieuwe Bay Bridge, met aansluitend een 2,1 kilometer lange skyway, werd noodzakelijk nadat de oude brug in 1989 werd beschadigd door een aardbeving. Volgens de opdrachtgever is er ongeveer 40.000 ton staal nodig voor de bouw van de brug.

Reageer op dit artikel