nieuws

Slecht spoor veroorzaakte ontsporing ammoniaktrein

bouwbreed Premium

den haag – De slechte ligging van het spoor is de grote boosdoener geweest bij de ontsporing van de goederentrein met ammoniak, vorig jaar juni bij het Noord-Hollandse Halfweg. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in een donderdag uitgebracht rapport. Bij het onderzoek naar de ontsporing constateerde de inspectie dat een van de […]

den haag – De slechte ligging van het spoor is de grote boosdoener geweest bij de ontsporing van de goederentrein met ammoniak, vorig jaar juni bij het Noord-Hollandse Halfweg. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in een donderdag uitgebracht rapport.

Bij het onderzoek naar de ontsporing constateerde de inspectie dat een van de wielen van de trein technisch niet in orde was. Volgens de dienst is echter niet het slechte wiel maar de rails, waarvan de spoorstaven in hoogte niet goed op elkaar aansloten, de “hoofdoorzaak” van het ongeluk geweest. De machinist van de ammoniaktrein heeft niet te hard gereden en “na de ontsporing adequaat gereageerd”.

De ammoniaktrein ontspoorde �s ochtends 19 juni 2003 op het spoor tussen Haarlem en Amsterdam-Sloterdijk. Bij het ongeluk is geen ammoniak vrijgekomen. Pas nadat de wagon naar zijn eindbestemming in Beverwijk was gebracht bleek bij het lossen van de lading dat er een scheurtje in een van de leidingen zat. “Tijdens het noodvervoer van Halfweg naar Beverwijk is er geen sprake geweest van een onveilige situatie”, aldus de inspectie. ProRail, dat verantwoordelijk is voor het onderhoud en beheer van de spoorwegen, is het eens met de conclusies, die de IVW trekt. (anp)

Reageer op dit artikel