nieuws

In vliegende vaart asfalteren

bouwbreed Premium

eindhoven – Op vliegbasis Eindhoven is het s nachts een komen en gaan van rijdend en walsend materieel. In vliegende vaart verricht Heijmans Infrastructuur in de nachtelijke uren groot onderhoud aan de baan. Een kwestie van snel opstomen en tijdig afbouwen.

Vanaf tien uur �s avonds tot kwart voor zeven �s ochtends is de start- en landingsbaan deze week voor alle vliegverkeer gesloten. De verkeersleiding draagt de baan op dat tijdstip over aan de Dienst Gebouwen Werken & Terreinen, waarna de medewerkers van Heijmans Infrastructuur kunnen uitrukken. In opdracht van Defensie voorziet de wegenbouwer in drie nachten de 3 kilometer lange baan van een 7 centimeter dikke nieuwe asfalt onderlaag.

Bij het felle licht van vijftig mobiele lichtmasten zijn de asfalteringswerkzaamheden een klein uur later in volle gang. “De planning is dat we elke nacht 1 kilometer vorderen. De eerste nacht hebben we dat op 14 meter na gehaald”, aldus ir. J.D. Sloos, directeur van Heijmans Wegenbouw.

De negen asfalteermachines bewegen zich als een vliegende kolonie ganzen in V-formatie over de 45 meter brede baan. De wisseling van volle en lege vrachtwagens is minutenwerk. De colonne rukt per minuut 4 tot 5 meter op. De zestien walsen in hun kielzog hebben veel weg van ijverige mieren die het heen en weer hebben. Heel geleidelijk geven ze de baan het gewenste gladde en vlakke uiterlijk.

Per nacht wordt 7500 ton asfalt aangebracht, afkomstig van vier Heijmans-centrales in Roosendaal, Zwijndrecht, Den Bosch en Venlo die vanaf de middaguren volop draaien.

De gekleurde stickers aan de achterkant van de vrachtwagens verraden de plaats van herkomst. Sloos: “De wagens uit Roosendaal en Zwijndrecht zijn het verst gelegen en worden daarom als eerste gelost. We plannen in kwartieren.” Circa honderd wagens rijden die nacht heen en weer. Zo�n 700 ton, zo�n twintig wagens vol, staan voor aanvang van het werk al ter plekke klaar voor gebruik. Van de zes asfaltuitvoerders zijn er drie belast met het transport.

De nachtelijke klus is vooral vanwege zijn omvang een unicum meent Sloos. “Circa 230 mensen zijn hier in de weer. In drie nachten brengen we deze week 23.000 ton asfalt aan. Op eerste en tweede pinksterdag komt daar nog 14.000 ton asfalt bij voor de deklaag. Dat alles gebeurt met 90 procent eigen materieel en 4 eigen centrales. Ter vergelijking: over een jaar genomen leggen we gemiddeld 400 ton per dag.”

Half drie is iedere nacht een cruciaal tijdstip want dan moeten de laatste wagens uit Roosendaal en Zwijndrecht zijn vertrokken. Rond vieren wordt besloten waar er die nacht wordt geëindigd. “Over een lengte van 14 meter moet de baan geleidelijk van 7 naar 0 centimeter verlopen waarvoor we in de oude laag moeten infrezen.” Sloos spreekt van “een inschattingskwestie”.

Om vijf uur wordt met asfalteren gestopt, want om stipt kwart voor zeven moet de baan weer schoon, belijnd en geheel gebruiksklaar zijn. Een minuut later betekent een boete van 20.000 euro met alle bijkomende kosten. De tweede nacht verliep op rolletjes. Sloos: “De 14 meter hebben we bijgetrokken”. Van de uitloopmogelijkheid naar donderdag- en vrijdagnacht hoeft waarschijnlijk geen gebruik worden gemaakt.

�In drie nachten brengen we deze

week 23.000 ton asfalt aan�

Reageer op dit artikel