nieuws

Engeland maakt het voor Volker Wessels niet altijd waar

bouwbreed Premium

londen – Engeland lijkt voor Volker Wessels, dat afgelopen week het middelgrote Fitzpatrick inlijfde, niet altijd de beloften waar te maken. Vorig jaar ging het slecht, het jaar daarvoor waren er eveneens tegenvallers.

Volker Stevin UK heeft problemen met contracten, de in 2002 aangekochte civiele aannemer John Crowley groeide te hard en bij Grantrail dat Volker Wessels deelt met Corus, zorgde de stortvloed aan nieuw werk ook al voor problemen. “De verwachtingen voor het Verenigd Koninkrijk blijven echter hoog gespannen,” aldus Volker Wessels in het laatste jaarverslag.

Volker Wessels is al tientallen jaren actief aan de andere kant van de Noordzee. Het �moederbedrijf� Volker Stevin UK heette tot vorig jaar Harbour & General, de naam die in Britse bouwkringen nog altijd grote bekendheid geniet. Dit in 1934 opgerichte bedrijf was gevestigd in Springwell bij Newcastle, waar nu ook het hoofdkantoor van de Britse Volker Wessels-activiteiten zit. Harbour & General Works Ltd telde eind 2002 376 werknemers. In dat jaar haalde H&G winst van slechts 180.000 euro op een omzet van 75 miljoen euro. Dat teleurstellende resultaat was vrijwel geheel te wijten aan een onverwacht verlies op één grote opdracht, een in Engeland veel voorkomend probleem.

Vorig jaar werd Harbour & General officieel omgedoopt tot Volker Stevin UK. Het bedrijf telt inmiddels ruim 400 werknemers.

Volker Stevin UK is actief op vele terreinen, van projectbouw tot railinfrastructuur en van havenwerken tot rivierdijken. Eén van de bekendste projecten is de Millennium Bridge in Gateshead, die nu een belangrijke toeristische trekpleister vormt.

Volker Stevin UK heeft grote langlopende opdrachten. Toch meldt Volker Wessels in het jaarverslag over 2003 wederom dat het niet goed gaat met de Britse activiteiten. Gesproken wordt over “contractclaims rond verschillende projecten”. Deze problemen en de wat wordt genoemd “langzame gang van zaken en vertraging in de toepassing van kadercontracten” zetten de resultaten onder druk. Dat hoeft overigens minder een probleem te zijn dan bij Koninklijke BAM. Dit laatste bedrijf is voor een kwart afhankelijk van de Britse markt, terwijl bij Volker Wessels minder dan 10 procent komt uit alle andere landen dan Nederland en Duitsland samen.

Volker Stevin UK heeft zelf twee dochterbedrijven, Steel Foundations Ltd en Brooks Contracting Ltd. Daarnaast heeft de Nederlandse moeder nog andere Britse activiteiten. In de eerste plaats is dat de civieltechnische aannemer John Crowley, die in december 2002 werd aangekocht. Dit bedrijf met 290 werknemers zoekt het vooral in de lucratieve wegensector. Na de overname door Volker Wessels groeide John Crowley echter zo hard dat er “flessenhalzen ontstonden” die de winst onder druk zetten.

Ook Grantrail heeft te maken met groeistuipen. Deze 50/50 joint venture met Corus is gespecialiseerd in de vernieuwing van spoorlijnen. Grantrail boekte vorig jaar de grootste opdracht uit zijn geschiedenis: vernieuwing van het spoor in twee grote regio�s voor een totaal bedrag van ruim 1 miljard euro.

Volker Wessels heeft aan het Britse lijstje nu Fitzpatrick toegevoegd. Dit bouwbedrijf is in 1921 opgericht door een gelijknamige Ierse stratenmaker die vanwege de Ierse armoede naar Groot-Brittannie trok. Eén van de bekendste projecten ligt op hetzelfde gebied: Fitzpatrick mocht vorig jaar in Londen het bekende Trafalgar Square omtoveren tot voetgangersgebied. Fitzpatrick haalde in 2002 een winst van ruim 9 miljoen euro op een omzet van 380 miljoen.

Reageer op dit artikel