nieuws

FNV: aannemers zijn veel te slordig

bouwbreed Premium

den haag – Aannemers die langs het spoor werken moeten hun spullen beter opruimen. Dat stelt FNV Bondgenoten in het verslag Ontsporend vandalisme dat gisteren bekend is gemaakt. Ruim tweederde van de klachten die de bond heeft verzameld over gewelddadigheden rond de rails is het gevolg van rondslingerend bouwmateriaal.

Langs de spoorwegen zijn volgens de vakbond talloze bouwterreinen waar losliggende spoorstaven, bielsen, stenen en hout voor het grijpen liggen. Met name Machinisten maken zich hier ernstig zorgen over omdat de spullen door vandalen worden gebruikt.

FNV Bondgenoten, die via een tijdelijke meldlijn in één maand tijd 41 meldingen verzamelde, maakt zich zorgen over de risico�s die het personeel en de reizigers van de Nederlands Spoorwegen lopen als gevolg van slordig beheerde bouwspullen. De werknemersbond spreekt van �levensbedreigende situaties�. Zo sleepte begin dit jaar een intercity een bouwhek met een snelheid van 100 kilometer per uur over het perron van het station in Maarssen.

Bijna de helft van de meldingen die FNV Bondgenoten binnen kreeg had betrekking op voorwerpen die op de rails lagen, aan bovenleiding hingen of aan een brug waren bevestigd. Bij een kwart van de meldingen is met stenen naar de voorbijrijdende treinen gegooid.

De beheerder van het spoorwegennet ProRail telde vorig jaar 124 meldingen van vergelijkbare incidenten. Daarmee is het aantal ongelukken langs het spoor met ruim eenderde gestegen. In 2002 kwam het aantal gemelde ongelukken met voorwerpen langs het spoor uit op negentig. Op basis van de meldingen die in februari bij FNV Bondgenoten zijn binnengekomen berekent de bond dat het werkelijk aantal ongelukken mogelijk meer dan 300 is.

ProRail, de beheerder van alle spoorwegen in Nederland, laat weten al langer met aannemers te praten over de verbetering van de veiligheid van het het spoor.

“In de contracten worden al afspraken gemaakt”, licht hij toe. “Daarnaast willen wij strakker gaan controleren of tijdens de werkzaamheden en bij oplevering alles echt wordt opgeruimd”. Ook wil ProRail in overleg met de bouwers die rond het spoor actief zijn, kijken wat er per situatie mogelijk is om de veiligheid te vergroten.

Strukton, de grootste spoorbouwers van Nederland, besteedt naar aanleiding van het rapport van FNV Bondgenoten extra aandacht aan de plaatsen waar mensen aan het werk zijn geweest. Volgens een woordvoerder schiet het opruimen er door een gebrek aan tijd vaak bij in waardoor er bouwmateriaal naast het spoor blijft liggen.

Reageer op dit artikel