nieuws

Exploitant hsl eist korting vanwege lange reistijd

bouwbreed Premium

den haag – De exploitant van de hsl-zuid is niet van plan jaarlijks de afgesproken 146 miljoen euro aan het Rijk te betalen. De reden is dat door oponthoud in België de reistijd vanaf april 2007 de eerste drie tot vijf jaar zeventien minuten langer uitvalt dan contractueel is voorzien.

Minister Peijs (verkeer) is voorlopig niet van zins aan de eis van exploitant HSA toe te geven. Het ministerie wil niet zeggen hoeveel korting HSA (High Speed Alliance), waarin de Nederlandse Spoorwegen en KLM zitten, bedingt. De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat het contact met de exploitant “een frequent, sterk gejuridificeerd” karakter heeft.

Het verwachte oponthoud is deels tijdelijk. De Belgische autoriteiten hebben laten weten dat door uitstel van investeringen tussen Antwerpen en Brussel de reistijd op Belgisch grondgebied tot 2010/12 zeventien minuten langer is dan contractueel is voorzien. Bovendien is de reistijd blijvend acht minuten langer.

De reden voor die structureel langere reistijd is onduidelijk. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zoekt dat uit. De totale reistijd tussen Amsterdam en Parijs met de hsl-zuid zou oorspronkelijk met 58 minuten worden teruggedrongen tot drie uur.

Compensatie

Vanuit Brussel wordt niet naar Breda gereden, stelde de NS-zegsman. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil die dienst zonder financiële compensatie niet rijden, omdat hij verlieslatend is. De NMBS heeft daarover geen overeenkomst gesloten, de HSA wel. “Maar als de Belgen niet willen meewerken, kunnen wij ook niet rijden”, zei de NS-woordvoerder. Er komt wel “een snelle verbinding tussen de hsl en Den Haag CS”.

Reageer op dit artikel