nieuws

Staalbeton versnelt bouw Atheense infrastructuur

bouwbreed Premium

athene – Om geen tijd te verliezen kiezen de Griekse infra-aannemers veelal voor staalbetonconstructies. Daardoor zullen de viaducten, knooppunten en wegen allemaal net op tijd gereedkomen, is de verwachting. Als de Atheners bovendien gehoor geven aan de oproep van de regering om de stad in augustus te verlaten, moet het wegennet de verwachte verkeerslast tijdens de Spelen aan kunnen.

Vier aannemersconsortia nemen momenteel het laatste stuk ringweg van 3 kilometer onder handen. Dit moet gebeuren boven een gekanaliseerde rivier die geregeld buiten haar oevers treedt. De aansluiting op de kustweg die de ring sluitend maakt, vergt bovendien een civieltechnisch huzarenstukje in de vorm van een grillig verkeersknooppunt met onnavolgbare fly-overs en dive-unders.

Civiel ingenieur Dimosthenis Touliatos ziet namens het ministerie van Infrastructuur toe op de bouw van de ringweg. Dat om snelheid te winnen, bij veel kunstwerken is gekozen voor een staalbetonconstructie vindt hij een goede beslissing. “Dat maakt veel prefabricage mogelijk, zodat op de bouwplaats vooral moet worden gemonteerd.” Uit heel Europa zijn stalen liggers en kokers aangevoerd.

Bij het stuk weg boven de Kifissos-rivier liggen alle stalen liggers op de betonnen kolommen en is ook het dek van betonplaten grotendeels gelegd. Op veel plaatsen gaat nu het asfalt er op.

Ook de bouw van de brug in de weg die het Olympisch dorp aansluit op de ring vordert gestaag. De stalen kokers overbruggen al bijna het complete 300 meter brede dal; de bouw van het betonnen dek schiet ook al een eind op.

Tegenvallers

Volgens Touliatos is de rondweg zeker op tijd gereed, wel vreest hij dat de beplantingsschema�s het niet zullen redden.

Dat zo veel zaken nog op het laatste moment moeten gebeuren, wijt Touliatos aan de grote hoeveelheid leidingen, kruisende wegen en spoorwegen die moesten worden omgelegd voor de aanleg van de ringweg. Ook gooiden archeologische vondsten vaak roet in het eten.

Tevens bleek de Kifissos-rivier zelf een obstakel. Het grootste deel van het jaar staat de rivier droog en is zij niet meer dan een stroompje. Maar na een fikse regenbui trad de gekanaliseerde rivier regelmatig buiten haar oevers, zodat vanaf pontons moest worden gewerkt. Omdat de benedenstrooms gelegen woonwijk Moschato daar al langer last van had, werd het doorstroomprofiel van de rivier fiks verbreed. “Maar met die verbreding alleen is Moschato er nog niet”, constateert Touliatos. Uit recente foto�s blijkt dat bovenstrooms de oeverbekleding afbrokkelt. “Eén flinke bui en de troep ligt beneden en brengt het doorstroomprofiel terug naar zijn oude omvang, zodat Moschato weer regelmatig blank komt te staan.”

Daar moet volgens de adviseur van het ministerie van Infrastructuur en Publieke Werken snel iets aan worden gedaan, maar er is geen instantie die verantwoordelijk is voor het beheer van de rivierbedding. Die moet in het leven worden geroepen, maar voor dat soort zaken is in Athene even geen aandacht. Of het er na de Spelen van komt is volgens Touliatos ook zeer de vraag.

Zoals er veel vragen zijn die worden uitgesteld tot na de Spelen. Maar de belangrijkste vraag zal zijn of er nog geld is voor nieuwe bouwprojecten. Dat is het moment waar alle Griekse aannemers met angst en beven naar uitkijken, net als de ingenieursbureaus en andere adviseurs. Begin september lopen alle contracten af.

Dit is het tweede deel van een serie artikelen over de bouw voor de Olympische Spelen. Het eerste artikel verscheen op 30 januari.

Een ingenieus verkeersknooppunt bij de kust completeert de binnenste ringweg om Athene.

Reageer op dit artikel