nieuws

Oorzaak dijkverschuiving onduidelijk

bouwbreed Premium

stein – Is een gesprongen waterleiding de oorzaak of het gevolg van de dijkverschuiving bij het Limburgse Stein? Rijkswaterstaat, Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) en GeoDelft onderzoeken de kwestie.

Rijkswaterstaat concludeerde donderdag dat een lek in een waterleiding de oorzaak was van de dijkverschuiving langs het Julianakanaal. WML, de beheerder van de leiding, vond deze conclusie te voorbarig. Woordvoerder A. Petit: “Hoe kun je dat nou concluderen als de feiten nog niet bekend zijn?” De waterleidingmaatschappij eiste een diepgaand onderzoek. Rijkswaterstaat zwakte een dag later de eerdere verklaring af. “Wellicht is de waterleiding de oorzaak, maar we moeten dit onderzoeken.”

Volgens Petit is het goed mogelijk dat de waterleiding, die stamt uit 1932, is geknapt door de dijkverschuiving. “De leidingbreuk kan zijn ontstaan door grondverzakkingen, trillingen en wrijving onder in de dijk. Alles is mogelijk. We wachten het onderzoek af.” Petit benadrukt dat de stalen buis, met een betonnen mantel in goede staat was. Opmerkelijk is volgens hem dat er geen signaal was dat de leiding onder het Julianakanaal lekte. “In Meers was geen drukvermindering geconstateerd.”

Het is de tweede keer in drie maanden dat een gesprongen waterleiding van WML als oorzaak wordt genoemd van een grondverzakking. In november ontstond plotseling op de Luikerweg in Maastricht een 7 meter diep gat. Volgens Petit was toen ook de gesprongen buis niet de oorzaak, maar het gevolg van bewegingen in de grond. Ondanks deze recente incidenten vindt WML het niet noodzakelijk om extra controles uit te voeren naar de staat van de waterleidingen in de grond. “We monitoren continu. Ze functioneren uitstekend.”

Onderzoek moet uitwijzen wie uiteindelijk verantwoordelijk kan worden gesteld voor de opgelopen schade in Stein. Het bedrag kan behoorlijk hoog worden. Zo is er dagenlang geen scheepvaart over het Julianakanaal mogelijk geweest en heeft de gemeente vele agenten extra moeten inzetten. Rijkswaterstaat schat de kosten die de organisatie zelf maakte op 1 tot 1,5 miljoen euro.

Rijkswaterstaat hoopt dat begin volgende week het kanaal toegankelijk is voor schepen ,maar is nog afhankelijk van het verloop van de verhoging van het waterpeil. Over de herstelwerkzaamheden aan de dijk was vrijdag nog niets duidelijk. Rijkswaterstaat bekijkt verschillende scenario�s. Het plaatsen van damwanden behoort nog steeds tot de opties.

Reageer op dit artikel