nieuws

Negentig klachten bij aanleg Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

amsterdam – In 2003 zijn ongeveer negentig meldingen binnengekomen bij het Schadebureau Noord-Zuidlijn. Dit meldde schademanager H. van Velsen maandag. Het Schadebureau is een onafhankelijke instantie, ingesteld door de gemeente Amsterdam, die klachten onderzoekt van bewoners en ondernemers die hinder ondervinden van de aanleg van de nieuwe metrolijn. De helft van de klachten heeft betrekking […]

amsterdam – In 2003 zijn ongeveer negentig meldingen binnengekomen bij het Schadebureau Noord-Zuidlijn. Dit meldde schademanager H. van Velsen maandag. Het Schadebureau is een onafhankelijke instantie, ingesteld door de gemeente Amsterdam, die klachten onderzoekt van bewoners en ondernemers die hinder ondervinden van de aanleg van de nieuwe metrolijn.

De helft van de klachten heeft betrekking op bouwschade. De overige meldingen betreffen nadeelschade of planschade, bijvoorbeeld als een winkel niet goed bereikbaar is door de afsluiting van een weg of als de waarde van een huis daalt door de wijziging van een bestemmingsplan. Het Schadebureau doet geen mededelingen over het aantal afgewezen meldingen en in welke mate schade is vergoed.

In de vier jaar dat het Schadebureau bestaat zijn circa tweehonderd schadeverzoeken ingediend. De helft betreft bouwschade. In totaal zijn negentig verzoeken afgehandeld. De werkzaamheden voor de Noord-Zuidlijn in Amsterdam zijn bijna een jaar in volle gang. Voor die tijd vonden voorbereidende werkzaamheden plaats, zoals het omleggen van leidingen. Volgens Van Velsen gaat het bij bouwschade de laatste maanden vooral om vocht- en grondwaterproblemen bij panden langs de bouwplaatsen.

Reageer op dit artikel