nieuws

Infrasigns laten zonlicht ongemerkt het werk doen

bouwbreed Premium

tiel – Géén zichtbare dus kwetsbare zonnepanelen, wel dag en nacht signaalverlichting. En voor de wegbeheerder tellen ook de snelle plaatsing en lagere aanschaf- en exploitatiekosten mee. De Infrasign-verkeersborden van DavinaSon uit Tiel vormen een nieuwe generatie stand-alone units.

Er zijn al verkeersborden met losse panelen en accu�s op de markt, maar directeur Kees Ipenburg van DavinaSon wilde mede vanwege de vormgeving een nieuw type bord maken. Vandaar dat hij in samenwerking met een fabrikant van zonnepanelen de Infrasigns heeft ontwikkeld. Het zijn signaalborden waarvan de zonne-energietechniek uit het zicht is gehaald. Dat maakt ze niet alleen goedkoper, maar ook handzamer en beter bestand tegen vandalisme, aldus Ipenburg.

De direct bovenop het signaalbord bevestigde zonnepanelen voeden een ingebouwde accu, waarop de signaalleds desnoods zo�n drie weken lang kunnen branden. Maar in principe wordt de accu dagelijks bijgevuld, want de fotovoltaïsche zonnecellen leveren zelfs bij een bedekte hemel al voldoende stroom op.

Voor veel statische toepassingen is dat een aantrekkelijke oplossing. Neem de 30-kilometer bordjes aan het begin van woonwijken. Die kunnen een extra signaalfunctie krijgen zonder dat de weg moet worden opgebroken om kabels door te trekken.

In dat opzicht kunnen Infrasigns ook een economisch interessant alternatief zijn voor stoplichten bij oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers. Daarbij levert de compacte bouwwijze een prijs/ kwaliteitsverhouding op die wegbeheerders steeds meer lijkt aan te spreken.

Het kostenvoordeel van stand-alone borden op zonne-energie kan behoorlijk oplopen als ze worden toegepast bij L-portalen, zo verduidelijkt Ipenburg: “Vaak zijn er daarvan twee nodig vanwege de drukknoppen aan beide zijden van de weg, maar aangezien wij met een zender werken kan aan één zijde van de weg met een korte zuil worden volstaan en die is een stuk goedkoper”.

De compacte units zijn niet alleen snel te plaatsen, ze zijn ook gemakkelijk te verplaatsen of zelfs als mobiele waarschuwingsunit in te zetten. Aangezien de beeldfolie met de al dan niet daarin aangebrachte led-verlichting uitwisselbaar is, kunnen wegbeheerders de Infrasigns desgewenst voor meer doeleinden inzetten. Zo kan bij het vorderen van de wegwerkzaamheden met hetzelfde bord bijvoorbeeld een andere maximumsnelheid worden aangeduid

“Kortom, er is met een beetje nadenken veel meer mogelijk met zonne-energie”, aldus de DavinaSon-directeur, die er al vele jaren op een aantal manieren mee heeft gewerkt. Hij zegt dan ook het te betreuren, dat de overheid het stimuleren van alledaagse toepassingen op een laag pitje heeft staan. Maar daar komt ze volgens hem snel genoeg van terug als ze ziet wat de voordelen kunnen zijn.

Reageer op dit artikel