nieuws

Bouwplannen stationsgebied Utrecht komen van de grond

bouwbreed Premium

utrecht – Rond het centraal station van Utrecht wordt de komende jaren druk gebouwd. Nu het Masterplan voor het gebied – de opvolger van het omstreden Utrecht Centrum Plan (UCP) – door de gemeenteraad is vastgesteld, begint de uitwerking vorm te krijgen.

Nog dit jaar wordt het busstation opgeknapt. Volgend jaar start, zo is de planning, de bouw van een nieuw muziekpaleis, evenals een hotel en megabioscoop op het Jaarbeursterrein.

Het busstation krijgt een opknapbeurt hoewel het over een tijdje verhuist naar de openbaarvervoerterminal aan de andere kant van het station. “De bouw daarvan strekt zich uit van 2006 tot 2011. Het huidige busstation blijft nog zeker 4 tot 5 jaar in gebruik”, leggen directeur A. Hutschemaekers van de Projectorganisatie Stationsgebied en stedenbouwkundig adviseur H. Bouwman uit. Alles in het kader van het beleid “heel en schoon”.

De realisatie van totale Masterplan Stationsgebied duurt naar schatting 15 tot 20 jaar. De directeur en de adviseur schetsen het als een proces dat flexibel en gefaseerd kan worden uitgevoerd. Het tempo en de exacte invulling zijn afhankelijk van de ontwikkeling van de vraag naar vastgoed en de laatste inzichten over de beste manier van bouwen. Rekening houden met de verwachtingen die zijn gebleken tijdens het referendum dat is gehouden over het plan is geboden, weten ze. “Voor de korte termijn hebben we inzicht in wat de stad wil. Je zult lopende het proces de bevolking moeten blijven informeren en zorgen dat de plannen aansluiten bij wat er leeft.”

De essentie van het Masterplan moet overeind blijven. “Maar het bevat hardere en zachtere componenten.” Zo�n harde component, is de vernieuwing van het station.

De nieuwe stationshal wordt twee keer zo groot als de oude en zal onderdeel zijn van een openbaarvervoerterminal die bus, trein en sneltram aan elkaar koppelt. De bussen en trams stoppen voortaan aan de westzijde van het station, waar tevens een nieuw, veel publiek trekkend, binnenstedelijk gebied wordt ontwikkeld.

Tegelijk met het station zal de herinrichting van de Catharijnesingel – waarin het water moet terugkeren – beginnen. Het Masterplan biedt ook ruimte voor uitbreiding van het gebied met een kleine tweeduizend nieuwe woningen, 178.500 vierkante meter kantoren, 42.800 vierkante meter winkels, 25.400 vierkante meter hotels en 8000 vierkant meter �grootschalige� horeca.

Een belangrijk project is verder de ontwikkeling van het openbare gebied westelijk van het station rond het toekomstige Lombokplein. Hiervoor moet de tunnel gereed zijn die de drukke doorgaande autoroute erdoorheen onder de grond brengt. Vervroeging van de bouw van deze Westpleintunnel zou de uitvoering, die staat gepland voor de periode 2013-2015, naar voren kunnen halen. Zoals gemeld, zoekt de gemeente naar mogelijkheden daarvoor.

Verplaatsing

Door de verplaatsing van het eindpunt van de sneltram uit Nieuwegein naar de openbaarvervoerterminal, zal deze de oude binnenstad niet meer aandoen. De gemeente stelt dat het reizigerspubliek dat moet overstappen op bus of trein, of moet zijn in het nieuwe centrumgebied aan de Jaarbeurszijde, erop vooruit gaat. Dit zou de grootste groep reizigers zijn.

De discussie over het eindpunt van de sneltram is afgerond, weet Bouwman. De vraag blijft voor hoe lang. Want de HOV-busbaan die enkele jaren geleden door de binnenstad is aangelegd, is technisch gesproken makkelijk “vertrambaar”, erkent de stedenbouwkundige. Mogelijk komt hierover ooit een doorgaande tramverbinding.

Reageer op dit artikel