nieuws

Vouwkraan makkelijker in transport

bouwbreed Premium

den haag – Makkelijk in het transport, zo noemt Zeppelin de nieuwe snelbouwkraan CBR 32. Deze onderdraaier volgt de ZSR 30 op. De machine, die inclusief ballast 29 ton weegt, rijdt zichzelf de semi-dieplader op en af. Fabrikant Ferro uit Milaan verminderde de transporthoogte van de kraan met 70 centimeter tot 2,8 meter.

Spanstangen in plaats van kabels helpen de kraan in- en uitvouwen. Dit systeem vervangt het handwerk bij de opbouw. Dat vereenvoudigt de montage en voorkomt fouten. De toren neigt enigszins naar voren wat de giek korter en stabieler maakt zonder dat het werkbereik van de kraan verkleint.

De bovenwagen is geconstrueerd uit gelaste staalplaat die de ballast beter ondersteunt, zodat de zwenkende ballast minder beweegt.

Voor een betere bescherming is het hydraulische aggregaat eveneens in de bovenwagen gemonteerd. De motor en de hydraulische kleppen zitten in een roestvast stalen behuizing.

De kleppen worden door middel van een draaischakelaar elektrisch bediend. Zo voorkomt het systeem dat olie via een verkeerd ingestelde hendel in andere cilinders stroomt. Het zorgt er eveneens voor dat de giek maar tot één bepaalde hoek openklapt zo lang de toren nog niet helemaal recht staat. Eindschakelaars beveiligen de hydraulische installatie.

Een elektromotor met frequentieregelaar drijft de CBR 32 traploos aan. De aansturing zelf is in stappen verdeeld. De kraan heeft een moment van 500 kilonewtonmeter en houdt een maximale belasting van 4 ton vast. De giek reikt 32 meter ver.

Thermisch verzinkte kabels lopen over slijtvaste kunststof rollen. Zijwaartse geleiderollen aan de loopkat verminderen de slijtage aan de giek. Stalen platen op de hoeken van de loopkat voorkomen dat de loopkat na een rollenbreuk van een extreem schuine giek valt.

Reageer op dit artikel