nieuws

Met hoge bestelwagen kans op parkeerboete in woonwijk

bouwbreed Premium

zoetermeer – Veel ruchtbaarheid wil verladersorganisatie EVO er niet aan geven, “want we willen geen slapende honden wakker maken”, maar feit is dat de bestuurder van een bestelwagen kan worden beboet als hij zijn te hoge bestelwagen s avonds in een woonwijk parkeert. Steeds vaker nemen gemeenten niet alleen een lengte-, maar ook een hoogtebeperking op in de Algemene Plaatselijke Verordening, zo signaleert de EVO.

Wie van de baas een bestel- of vrachtwagen mee naar huis mag nemen om de volgende ochtend bijtijds weer op weg te kunnen gaan, zal raar opkijken als hij een boete krijgt voor parkeren in een woonwijk. Toch bestaat de kans daarop, want in menige gemeente is een parkeerexcessenverordening van kracht. Algemeen bekend is dat vrachtauto�s die langer zijn dan 6 meter, buiten de woonwijk moeten parkeren. Van een hoogtebeperking weet nog bijna niemand.

Toch is die er wel. Op voorspraak van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) wordt meestal een maximale hoogte van 2,4 meter gehanteerd. Maar 2 meter kan ook voorkomen. En met een verhoogd dak, ladderrails of een bagagedrager zit je daar al gauw aan. En dan is het maar afwachten.

Uit eigen beweging zal de politie niet zo snel een bekeuring uitschrijven voor te hoog parkeren in een woonwijk. Pas als bewoners klagen wordt de rolmaat erbij gehaald.

Direct bekeuren is er meestal niet bij, pas na herhaalde waarschuwingen zal de politie daartoe overgaan, zo is de algemene teneur. De meeste bewoners weten niet eens dat de gemeente een hoogtebepaling heeft opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening APV (voorheen Algemene Politie Verordening genaamd).

Zoetermeer doet vooralsnog als enige gemeente aan �voorlichting� met een apart verkeersbordje bij de entree van woonwijken.

Tegenstrijdig

Instellen van een hoogtemaat is begrijpelijk vanuit bewonersoogpunt. Wie wil er immers het gehele weekend een licht- en uitzicht wegnemende vrachtauto voor het raam? Vanuit arbeidsomstandigheden gezien is echter sprake van enigszins tegenstrijdige regelgeving.

De Arbo-wet verplicht werkgevers namelijk om bestelwagens met stahoogte te gebruiken, zodat de werknemer rechtop in de laadruimte kan staan. Dat werkt een stuk prettiger.

Bovendien kunnen door de grotere hoogte bestelwagens wat korter zijn bij gelijkblijvende inhoud, zodat er in binnensteden beter mee is te manoeuvreren en parkeren. Dat vergroot de verkeersveiligheid. Maar het kan dus ook extra geld gaan kosten als de onwetende bestuurder zijn bestelwagen �s avonds voor de deur parkeert.

Bekeuring pas na herhaalde waarschuwingen

Reageer op dit artikel