nieuws

Bouw beste klant van transporteurs

bouwbreed Premium

zoetermeer – De transporteurs krijgen bijna eenderde van hun vracht van de bouwbranche. Met een aanbod van 98 miljoen ton is de sector verreweg de grootste klant van de vervoerssector. Dat blijkt uit een inventarisatie van brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland.

Met een aandeel van 31,6 procent in het volume ruwe mineralen en bouwmaterialen, is bijna een op de drie vrachtauto�s in Nederland onderweg voor de bouw. Het vervoersaanbod van de landbouw en voedingssector brengt met 26,1 procent van alle vracht een bijna even groot verkeersaanbod teweeg. Vergeleken bij de grote twee verbleekt het volume dat de chemie (5,8 procent) en de brandstoffensector (3,5 procent) op de weg brengen.

Het wagenpark van het beroepsgoederenvervoer transporteert 26,7 procent van de lading met kipauto�s. Toch bestaat slechts 8,2 procent van de ingezette vervoersmiddelen uit kippers. Gesloten auto�s nemen slechts 15 procent van de vracht voor hun rekening. Containervoertuigen klaren 7,2 procent van de vervoersklus. Een op de honderd keer komt een dieplader in actie. In het wagenpark zijn 0,7 asfaltkippers en 1,5 procent betonmolens te herkennen.

Reisafstand

De ruwe mineralen en bouwmaterialen worden in Nederland gemiddeld over een afstand van 42 kilometer vervoerd. Een stuk reislustiger zijn de voedingssector (136 kilometer), de metaal (128 kilometer) en de chemie (120 kilometer).

Logistieke kosten bepalen volgens Transport en Logistiek in het binnenland voor 16,5 procent de verkoopprijzen. Andere sectoren zijn dikwijls aanzienlijk meer kwijt om hun goederen op de bestemde plaatsen te krijgen. Koplopers zijn de graanverwerkers en de grafische industrie met een aandeel van 26,9 procent. De eindprijzen in de hout- en meubelindustrie worden voor 20,3 procent bepaald door de transportkosten.

Als de export mee in ogenschouw wordt genomen, dalen de logistieke kosten in de bouwbranche tot 15,1 procent.

In de periode 1987-2003 is het aandeel van de logistieke kosten als percentage van de omzet in Europa flink gedaald: van 14,3 tot 6,8 procent. Van die 6,8 procent komt 3,1 procent op het conto van het pure transport. De resterende 3,7 procent aan logistieke kosten bestaan vrij evenwichtig uit opslag, voorraadbeheer en administratie.

Jaarlijks gaat van de in Nederland aangeboden vracht voor 92 miljoen ton de grens over. De export bestaat voor 15,1 procent uit mineralen en bouwmaterialen. De landbouw domineert met een kwart van de uitvoer. Het aandeel van de kipauto�s is in het grensoverschrijdende verkeer 11,5 procent.

Voor de export voor de bouw worden gemiddeld ritten gemaakt van 191,1 kilometer. De landbouw spant de kroon met doorsnee ritten van 532,5 kilometer.

Reageer op dit artikel