nieuws

Zandstrijd Riau duurt nog voort

bouwbreed

jakarta ­ De strijd om het Indonesische zand bij Riau duurt voorlopig nog voort. Allerlei argumenten zijn aangevoerd waarom Indonesië de zandexport naar buurman Singapore verbood. Uiteindelijk gaat het om angst voor territoriale rechten waardoor de internationale baggeraars worden gemangeld.

De stadstaat Singapore breidt al jaren steeds verder uit. Wie oude foto�s bekijkt, ziet nog heuvels, nu is het land plat. De heuvels zijn gebruikt voor landaanwinning. Toen die in zee verdwenen waren, moest er zand komen voor de ambitieuze plannen. Op een steenworp afstand was dat in overvloed te vinden: bij Riau, een Indonesische eilandengroep.

Door de plannen rond de uitbreiding van Changi Airport, Jurong voor bedrijventerreinen en woningen in Pasir Panjang is de behoefte aan zand sinds 1999 enorm toegenomen. De komende acht jaar heeft Singapore zo�n 1,8 miljard kuub zand nodig voor alle verdere plannen zoals Tuas View, Jurong Island en Changi Oost.

Tot nu werden voor het zandexportverbod twee belangrijke redenen opgegeven. De zandwinning heeft het aquatisch milieu rond Riau en ook het iets verder gelegen Bangka­Belitung aangetast. Lokale vissers klaagden steen en been over verminderde vangsten door de baggerwerken.

De tweede reden is puur financieel. Volgens de Indonesische autoriteiten zijn er baggeraars die zich schuldig maken aan zanddiefstal. Zij voelen zich daarbij gesterkt door de cijfers. Zo zou in 2001 volgens de Indonesische exportcijfers 75 miljoen kuub zand naar Singapore zijn gegaan. De Singaporese importcijfers spreken van 300 miljoen kuub. Nog erger zijn de cijfers tot nu toe. Volgens de officiële cijfers heeft Indonesië 167 kuub zand geëxporteerd terwijl Singapore 1,8 miljard kuub heeft geïmporteerd.

Al deze argumenten kloppen. Maar sinds een jaar of twee is daar een belangrijke reden bijgekomen. De landaanwinning in Singapore zorgt ervoor dat de grens steeds meer richting Indonesië kruipt. Volgens internationaal recht bepaalt de kustlijn de grens van de territoriale waterenn. Indonesië vreest nu dat als het zo doorgaat, een gedeelte van Riau binnen de grenzen van Singapore komt.

Indonesië wil dan ook een bilaterale overeenkomst met Singapore over de grenzen en territoriale aanspraken. Singapore voelt daar vooralsnog weinig voor.

Dat is de reden waarom het zo lang duurt voordat de internationale baggeraars weer in Indonesische wateren aan de slag mogen. Als het al zover komt.

Baggeraars gemangeld tussen Singapore en Indonesië

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels