nieuws

Windturbines op proef langs snelweg

bouwbreed

apeldoorn ­ Mits de gemeente Apeldoorn de bouwvergunning verleent, begint Rijkswaterstaat eind oktober met een proef om door middel van windturbines energie op te wekken langs de snelweg.

Het gaat om drie turbines die BAM zal plaatsen in de berm langs de A50 ter hoogte van de parkeerplaats De Brink bij Apeldoorn. De proef maakt deel uit van het pilotproject Energiek Wegdek in het kader van innovatieprogramma �Wegen naar de Toekomst� waaraan het ministerie van Verkeer en Waterstaat eind jaren negentig is begonnen.

Het doel is duurzame energie te winnen uit infrastructuur en te onderzoeken of het wegenstelsel in de toekomst ook voor andere doeleinden, behalve mobiliteit, kan worden gebruikt. Als randvoorwaarde geldt dat de verkeersveiligheid daarbij is gegarandeerd en dat er sprake is van een bepaalde kansrijkheid. “Het uitgangspunt is om tot een zo energierijk mogelijk wegdek te komen”, zegt B. Lie, pilottrekker van Rijkswaterstaat. “We bekijken de mogelijkheden van systemen die in 2030 op de weg zouden kunnen liggen. Dus hoe ziet de weg van de toekomst er uit.”

Het gaat om twee tulpvormige turbines. De derde zit in een verticale koker, die door de wind om haar as draait. Het experiment gaat een jaar duren waarna wordt bekeken of ze rendabel zijn.

Rijkswaterstaat heeft niet gekozen voor de welbekende hoge windmolens die inmiddels overal in Nederland staan, omdat ze bij omvallen gevaarlijk kunnen zijn en wellicht weerstand kunnen oproepen. Deze windturbines zijn circa twee meter hoog en kunnen overal langs of boven de snelweg worden geplaatst, bijvoorbeeld op route­informatieborden of lichtmasten. Deze turbines worden op 18 meter hoge lichtmasten gemonteerd.

Het pilotproject Energierijk Wegdek bestaat uit twee onderdelen. Eerder liet Rijkswaterstaat thermokoppelelementen en waterleidingbuizen plaatsen in een stuk wegdek bij Didam. Deze elementen zijn verbonden met een systeem van warmte­ en koudeopslag in de bodem. De buizen voeren in de zomer koud water aan, zodat door het temperatuurverschil met het warme wegdek elektriciteit kan worden opgewekt. In de winter is het wegdek koud en stroomt er warm water door de buizen.

Hoewel het in deze proef nog om buizen gaat, kan dat overigens in de toekomst weer anders zijn. “Zo werkt innovatie. Dit zijn slechts de eerste stappen daartoe”, aldus Lie.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels