nieuws

Vluchtslurf ontruimt snel brandend huis

bouwbreed

groningen ­ Roossien Hoogwerktechniek uit Groningen bevordert de brandveiligheid met de zogeheten personenvluchtslurf van Duits fabrikaat. Dit is een soort worstvel dat bestaat uit brandvertragend materiaal van zon 100 meter waarin mensen met een snelheid van maximaal 2,10 meter per seconde naar beneden zakken.

Het systeem bestaat uit een onderstel, een instapframe en de eigenlijke slurf met een opvangcapsule. Het geheel zit opgevouwen in een kist ter grootte van een diepvries die bij een raam aan de vloer is verankerd. Het uitklappen vergt volgens de leverancier minder dan een minuut. Vijf riemen dragen het gewicht van de slurf en verdelen de krachten gelijkmatig. Het �worstvel� bestaat uit een glij­ en een buitendoek.

Het glijdoek spiraalt tegen de klok in; het buitendoek is bestand gemaakt tegen vuur en water. Het glijdoek weerstaat ook schurende schoenen. Aan de slurf zit een uitgangscapsule met een dikke vast beklede bodem die de gebruiker extra veiligheid biedt bij het uitstappen.

Spiraalconstructie

Evacuées krijgen door de gelijkmatige zaksnelheid niet het gevoel dat ze vallen. Het tempo ligt lager dan dat van een dalende lift. Een blindering rond de instap ontneemt het zicht op de grond en voorkomt zo hoogtevrees. De spiraalconstructie voorkomt opstoppingen wanneer meer personen tegelijk de slurf gebruiken. De natuur houdt mensen van verschillend gewicht op veilige afstand van elkaar. Door de slurf bereiken ook kinderen met een gewicht vanaf 12 kilo en gehandicapten de veiligheid. Vanaf een hoogte van bijvoorbeeld 30 meter kunnen 8 tot 10 personen zichzelf binnen 2 minuten evacueren.

Over de prijs laat Roossien zich vooralsnog niet uit. De hoogte van de nota hangt onder meer samen met de hoogte van het gebouw en de bijkomende werken bij de installatie. Onder dat laatste valt bijvoorbeeld de montage van extra lange afstandhouders die de slurf over een luifel of een lichtbak leiden.

De Groningse leverancier voert zelf de maten en doet zelf voorstellen voor de constructie en installatie van het reddingssysteem.

Vluchtwegen

Tot nog toe is de slurf niet in Nederland toegepast. Wel constateert het bedrijf een toenemende belangstelling van beheerders van monumentale gebouwen. Die krijgen hun panden soms moeilijk of niet bezet omdat de vluchtwegen niet aan de normen voldoen. Ze mogen echter ook geen adequate voorzieningen treffen omdat die het uiterlijk van een gebouw verstoren. In Duitsland wordt het systeem al langer gebruikt. Keuringsinstantie TüV certificeerde het volgens DIN 1055/4, EN 294, DIN 31000 en de Machinerichtlijn 95/16/EG. In combinatie met een contract voor een jaarlijkse onderhoudsbeurt verleent Roossien er 10 jaar garantie op.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels